Η αμερικανική Tesla… έμεινε Ολλανδία και τώρα λένε θα φέρουν μονάδα έρευνας και ανάπτυξης

Η αμερικανική Tesla… έμεινε Ολλανδία και τώρα λένε θα φέρουν μονάδα έρευνας και ανάπτυξης

Το ενδεχόμενο να δημιουργήσει στην Ελλάδα εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων η κορυφαία αμερικανική βιομηχανία παραγωγής Tesla Motors είχεακουστεί έντονα και μάλιστα ο Έβρος ήταν ένα βασικό σημείο που σκέφτονταν οι Αμερικανοί. Τελικά όμως… έμεινε στην Ολλανδία και τώρα η Κυβέρνηση διαρέι στα ΜΜΕ ότι προσπαθεί να φέρει μια μονάδα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) στη χώρα μας.

Το ζσυγκεκριμένο project είχε αναλάβει ο υπουεργός Ανάπτυξης κ.Παπαδημητρίου λόγω της πολύχρονης παρουσίας του στις ΗΠΑ και των γνωριμιών που είχε με την συγκεκριμένη εταιρεία, όπως υποστήριζε η κυβερνητική πλευρά. Όμως πριν από λίγο καιρό στην πόλη Tilburg της Ολλανδίας, πραγματοποιήθηκαν τα επίσημα εγκαίνια της δεύτερης γραμμής παραγωγής της Tesla Motors στην Ευρώπη. Στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2013 συναρμολογείται το περίφημο Model S, το ηλεκτρικό sedan το οποίο μέσα σε 2,8 δευτερόλεπτα μπορεί να φτάσει τα 100 χιλιόμετρα την ώρα. Το κόστος για να αποκτήσει το ηλεκτρικό super car κάποιος λάτρης της ταχύτητας στις ΗΠΑ κυμαίνεται στα 80 χιλιάδες δολάρια.

Όλα αυτά πάνω κάτω είναι γνωστά και δείχνουν ότι οι μεγάλοι διεθνείς επενδυτές, έχουν συγκεκριμένα κριτήρια όταν επιλέγουν σε ποιες αγορές θα τοποθετηθούν και θα φτιάξουν τις γραμμές παραγωγής τους: στην περίπτωση της Tesla στην Ολλανδία σίγουρα δεν ήταν το χαμηλό εργατικό κόστος αλλά αντίθετα η ταχύτητα στις αδειοδοτήσεις και τις εγκρίσεις, το σταθερό φορολογικό περιβάλλον, η κατάρτιση του εργατικού δυναμικού και άλλες παράμετροι.

Κάτι που προφανώς δεν βρήκε στις επαφές που επιχείρησε να κάνει η Tesla με την πολιτική ηγεσία και μάλλον συνάντησε απροθυμία και χλιαρή ανταπόκριση, με αποτέλεσμα  να επιλεγεί η Ολλανδία για την εγκατάσταση του εργοστασίου. Μεταξύ άλλων, οι Αμερικανοί έχουν διαπιστώσει ότι οι αδειοδοτήσεις, ιδιαίτερα οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις θα καθυστερούσαν με αποτέλεσμα να επιλέξουν τελικά μια πιο φιλική στις επενδύσεις χώρα όπως η Ολλανδία. Και δικαιώθηκαν: οι αδειοδοτήσεις για το εργοστάσιο του Tilburg βγήκαν μέσα σε λίγους μήνες, με αποτέλεσμα η μονάδα να είναι έτοιμη το 2013.

Βεβαίως μια επένδυση αυτού του μεγέθους για να γίνει θα προϋπέθετε τη χορήγηση μιας σειράς κινήτρων αλλά και την εξασφάλιση των απαραίτητων υποδομών: εύκολη πρόσβαση σε λιμάνια και σιδηροδρομικό δίκτυο, ανταγωνιστικό κόστος ενέργειας, σταθερό φορολογικό περιβάλλον, που αποτελούν ζητούμενο κάθε σοβαρής μεγάλης επιχείρησης.

Μετά από όλα αυτά, η Κυβέρνηση διαρρέει κυρίως στα φιλικά της ΜΜΕ ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με την εταιρεία που έχει συνδέσει το όνομά της με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκειμένου να ιδρύσει μια μονάδα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) στη χώρα μας. Το σχέδιο δραστηριοποίησης της Tesla στη χώρα μας δεν αφορά φυσικά κάποια παραγωγική μονάδα, αλλά τον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης, με την ελληνική κυβέρνηση – και συγκεκριμένα τον αναπληρωτή υπουργό Έρευνας και Καινοτομίας Κ. Φωτάκη, ο οποίος έχει αναλάβει την πρωτοβουλία να φέρει στην Ελλάδα την εταιρεία του Elon Musk – να επιδιώκει να συνδέσει την εταιρεία με κάποια από τις ερευνητικές υποδομές της χώρας.

Οι τελικές επενδυτικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί, καθώς η Tesla επιδιώκει να εξασφαλίσει τους καλύτερους δυνατούς για την ίδια όρους, προτού προχωρήσει στην υλοποίηση του σχεδίου. Ζητούμενο για την Tesla είναι να διασφαλίσει το μέγιστο όφελος με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση και ρίσκο για την επένδυσή της και, ως εκ τούτου, αυτό που στην παρούσα φάση ζητάει από την κυβέρνηση, είναι συγκεκριμένες παρεμβάσεις που θα διαμορφώσουν το ευνοϊκότερο για την ίδια πλαίσιο.

Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι σε συνέντευξή του στην “Αυγή της Κυριακής” ο κ. Φωτάκης τόνισε ότι στους άμεσους στόχους της κυβέρνησης βρίσκεται και η προσέλκυση R & D τμημάτων ξένων και δυναμικά εξελισσόμενων επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Η συγκεκριμένη δήλωση φωτογραφίζει, μεταξύ άλλων, τις προσδοκίες της κυβέρνησης για την επίτευξη της συμφωνία με την Tesla.

Πάντως, η Tesla έχει ήδη άνθρωπο που μπορεί να της εξηγήσει από πρώτο χέρι πως έχουν τα πράγματα στην Ελλάδα, καθώς ο επικεφαλής Έρευνας και Σχεδιασμού των ηλεκτρικών κινητήρων στην Tesla Motors, στη Silicon Valley της Καλιφόρνια είναι συμπατριώτης μας. Πρόκειται για τον Κωστή Λάσκαρη, Chief Motor Designer της Tesla Motors, ο οποίος από το 2012 δουλεύει για τον αμερικανικό κολοσσό.

Ο Κ. Λάσκαρης είναι απόφοιτος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, ενώ εκπόνησε το διδακτορικό του στο Εργαστήριο Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος της Σχολής. Μάλιστα, ήταν εκ των πρωτοπόρων στην ομάδα «Προμηθέας» του ΕΜΠ, η οποία συνεχίζει να αναπτύσσει αξιοσημείωτη δραστηριότητα. Το γεγονός όμως ότι γνωρίζει πολύ καλά τί συμβαίνει στην χώρα μας, τα προβλήματα και εμπόδια από την γραφειοκρατία που υπάρχουν για κάθε επένδυση, μάλλον δεν είναι θετικό ούτε για το ενδεχόμενο δημιουργίας έστω ενός απλού κέντρου έρευνας.

Πηγή: capital.gr-news247.gr

Επόμενο Άρθρο
Την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται να γίνει η διαδικασία «σφράγισης» των…

Pin It on Pinterest