Η ακριβότερη τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου, “παγώνει” την κατασκευή του LNG Αλεξανδρούπολης;

Η ακριβότερη τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου, “παγώνει” την κατασκευή του LNG Αλεξανδρούπολης;

Η ακριβότερη τιμή στην οποία πωλείται το υγροποιημένο φυσικό αέριο στην Ασία και έτσι δεν μπορεί να συναγωνιστεί στην Ευρώπη το φθηνότερο των αγωγών από Ρωσία, Αζερμπαϊτζάν, είναι πολύ πιθανό να “παγώσει” την κατασκευή του σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη.

Δεν είναι λοιπόν τυχαία η εξέλιξη που επισημάναμε σήμερα στο Evros-news.gr, σύμφωνα με την οποία αναβάλλεται η επενδυτική απόφαση της GasLog του ομίλου Πήτερ Λιβανού για την συμμετοχή στο έργο της περιοχής μας. Σύμφωνα με άρθρο του κ.ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΕΛΛΗΝΑ* στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και τίτλο: “Το παιχνίδι των αγωγών και το μέλλον του φυσικού αερίου στην Ευρώπη”, επισημαίνει ότι μέχρι τώρα το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο δεν φθάνει στην Ευρώπη σε σημαντικές ποσότητες εξαιτίας καλύτερων τιμών στην Ασία. Ο πιο ευέλικτος και ανταγωνιστικός τρόπος παροχής Φυσικού Αερίου είναι μέσω αγωγών.

Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο δεν πρόκειται να εισχωρήσει στην Ευρώπη μόνο για πολιτικούς λόγους. Η αγορά αποφασίζει από πού να αγοράσει Φυσικό Αέριο και αυτό εξαρτάται κυρίως από τις τιμές. Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο δεν μπορεί να ανταγωνιστεί με την τιμή του Φυσικού Αερίου στην Ευρώπη και, ως εκ τούτου, επί του παρόντος η χρήση του στην Ευρώπη περιορίζεται κυρίως σε εξισορροπητικό ρόλο. Εν πάση περιπτώσει, οι ποσότητες εφοδιασμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Ευρώπη εξαρτώνται από τις τιμές αλλού, στην Ασία. Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο εξάγεται εκεί που οι τιμές είναι ψηλότερες, όπως συμβαίνει τώρα στην Ασία

Γράφει λοιπόν ο κ.Έλληνας ότι:

“Το φετινό ευρωπαϊκό συνέδριο για το φυσικό αέριο (EGC2018) πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη μεταξύ 29 και 31 Ιανουαρίου. Η ατμόσφαιρα ήταν γενικά αισιόδοξη, αλλά ταυτόχρονα υπήρχαν και προειδοποιήσεις σχετικά με τον μελλοντικό ρόλο του φυσικού αερίου στην παραγωγή ενέργειας, όπως διαπίστωσα ιδίοις όμμασι, καθώς συμμετείχα. Ο πρόεδρος του συνεδρίου Τζόναθαν Στερν, Διευθυντής του Ινστιτούτου Μελετών Ενέργειας της Οξφόρδης (OIES), προειδοποίησε ότι στην Ευρώπη, οι νέοι στόχοι για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και οι στόχοι ενεργειακής απόδοσης υπαγορεύουν ότι το φυσικό αέριο ίσως καταλήξει να γίνει επιχείρηση περιορισμένης χρονικής διάρκειας.

Στη βορειοδυτική Ευρώπη, είναι πιθανό η χρήση φυσικού αερίου να μειωθεί αισθητά μετά το 2030, εκτός αν αποανθρακοποιηθεί και γίνει πιο φιλικό στο περιβάλλον. Στον υπόλοιπο κόσμο, τα βασικά ζητήματα είναι η ποιότητα αέρα και η οικονομική προσιτότητα του φυσικού αερίου έναντι του άνθρακα και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Εφόσον το κόστος και οι τιμές μειωθούν, το Φυσικό Αέριο θα έχει μακροπρόθεσμο μέλλον και η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί.

Οι απόψεις της Gazprom

Ο Αλεξάντερ Μεντβέντεφ, αναπληρωτής πρόεδρος της Gazprom, ήταν αισιόδοξος για το μέλλον του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και για το ρόλο της εταιρείας του. Το φυσικό αέριο είναι ένα βιώσιμο καύσιμο για τη διασφάλιση σταθερής παροχής ενέργειας στο μέλλον. Η ΕΕ πρέπει να ακολουθήσει τις ΗΠΑ και να βασίσει τη μελλοντική ενεργειακή της στρατηγική στο φυσικό αέριο. Οι προμήθειες φυσικού αερίου της Gazprom στην Ευρώπη ανήλθαν σε 192 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (δκμ) το 2017, αύξηση της τάξης του 7% σε σχέση με το 2016. Ο Medvedev ήταν σίγουρος ότι αυτές οι προμήθειες θα φθάσουν σε παρόμοια επίπεδα το 2018. Η Ευρώπη θα εξακολουθήσει να χρειάζεται αξιόπιστη παροχή ενέργειας από φυσικό αέριο. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα συμβάλουν, αλλά είναι ασταθείς – η μη συνεχής παροχή τους τις καθιστά αναξιόπιστες. Το φυσικό αέριο, σε προσιτές χαμηλές τιμές, είναι αξιόπιστο και οικολογικά φιλικό.

Η Gazprom εκτιμά ότι η Ευρώπη θα χρειαστεί επιπλέον 50 δκμ φυσικού αερίου μέχρι το 2025 και αυτή η ζήτηση θα αυξηθεί σε 75 δκμ μέχρι το 2030, κυρίως σαν αποτέλεσμα της μείωσης εγχώριας παραγωγής. Η παροχή τέτοιων ποσοτήτων θα χρειαστεί πρόσθετη χωρητικότητα από αγωγούς. Χωρίς νέους αγωγούς, η Ευρωπαϊκή ενέργεια είτε θα έχει ελλείψεις, είτε θα εξαρτάται σε αυξανόμενο ρυθμό από το πιο ακριβό υγροποιημένο φυσικό αέριο. Όμως, η βιομηχανία φυσικού αερίου χρειάζεται βεβαιότητα, σαφήνεια και σταθερότητα των ευρωπαϊκών κανονισμών και των μακροπρόθεσμων αναγκών, ώστε να μπορεί να προσφέρει τις απαιτούμενες μακροπρόθεσμες επενδύσεις.

Η συνεχής αλλαγή των κανόνων δημιουργεί αβεβαιότητα και εμποδίζει τις επενδύσεις. Είναι εξαιρετικά σημαντικό οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να διατηρούν την ασφάλεια των επενδύσεων στο φυσικό αέριο. Ο Μεντβέντεφ δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να εμποδίσει τον αγωγό North Stream 2 για πολιτικούς λόγους. Εάν επιτύχει, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία της ΕΕ. Αυτή η πολιτική δεν ενισχύει την ενεργειακή σταθερότητα, σύμφωνα με το Μεντβέντεφ.

Ωστόσο, ο North Stream 2 προχωρά, με το 75% των σωλήνων να έχει ήδη παραδοθεί και να επικαλύπτεται με σκυρόδεμα. Η Γερμανία χορήγησε άδεια για την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού στα γερμανικά χωρικά ύδατα στα τέλη Ιανουαρίου. Οι συμβάσεις μεταξύ Gazprom και Ουκρανίας για την διέλευση φυσικού αερίου λήγουν το 2019. Ο Μεντβέντεφ δήλωσε ότι το πόσο φυσικό αέριο θα συνεχίσει να παρέχεται μέσω της Ουκρανίας εξαρτάται από το κόστος. Πρόκληση όμως είναι ότι οι υποδομές διέλευσης φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας χρειάζονται αποκατάσταση και αναβάθμιση.

Τα οικονομικά του North Stream 2 είναι καλύτερα σε σύγκριση με αγωγούς μέσω Ουκρανίας. Η διαδρομή του αγωγού North Stream 2 προς την Ευρώπη είναι πιο άμεση και θα είναι μικρότερη κατά 2.000 χιλιόμετρα από αγωγούς μέσω Ουκρανίας. Ήδη ο North Stream 1 είναι ο πιο οικονομικός αγωγός για την προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Όσον αφορά τον TurkStream, η Gazprom θα εφαρμόσει πλήρως τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Είναι έτοιμη να δεσμευθεί για την επέκταση του αγωγού στην Ευρώπη και εξετάζει όλες τις επιλογές. Απαιτεί όμως σαφήνεια της θέσης της ΕΕ.

Φυσικό αέριο στην Ευρώπη

Υπάρχουν δύο τρόποι για την προμήθεια ΦΑ στην Ευρώπη – μέσω αγωγών και μέσω υγροποιημένου φυσικού αερίου. Όμως, μέχρι τώρα το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο δεν φθάνει στην Ευρώπη σε σημαντικές ποσότητες εξαιτίας καλύτερων τιμών στην Ασία. Ο πιο ευέλικτος και ανταγωνιστικός τρόπος παροχής Φυσικού Αερίου είναι μέσω αγωγών. Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο δεν πρόκειται να εισχωρήσει στην Ευρώπη μόνο για πολιτικούς λόγους. Η αγορά αποφασίζει από πού να αγοράσει Φυσικό Αέριο και αυτό εξαρτάται κυρίως από τις τιμές.

Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο δεν μπορεί να ανταγωνιστεί με την τιμή του Φυσικού Αερίου στην Ευρώπη και, ως εκ τούτου, επί του παρόντος η χρήση του στην Ευρώπη περιορίζεται κυρίως σε εξισορροπητικό ρόλο. Εν πάση περιπτώσει, οι ποσότητες εφοδιασμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Ευρώπη εξαρτώνται από τις τιμές αλλού, στην Ασία. Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο εξάγεται εκεί που οι τιμές είναι ψηλότερες, όπως συμβαίνει τώρα στην Ασία. Ακόμη και με τους νέους στόχους κλιματικής αλλαγής που εφαρμόζει η ΕΕ, το Φυσικό Αέριο θα συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην Ευρώπη. Σύμφωνα με την Uniper, υπάρχει μια συνεχώς αυξανόμενη ανάγκη για ευρωπαϊκές εισαγωγές Φυσικού Αερίου, λόγω της μείωσης της εγχώριας παραγωγής και της φθίνουσας παραγωγής Φυσικού Αερίου στη Νορβηγία. Ωστόσο, εκφράστηκε ανησυχία ότι με την μετατόπιση έμφασης προς την ηλεκτρική ενέργεια, η ΕΚ δεν δίνει την σημασία που χρειάζεται στο ΦΑ.

Ζήτηση ΦΑ στην Ευρώπη μέχρι το 2030

Η μελέτη Quo Vadis της ΕΚ έχει επισημάνει ότι η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου εξακολουθεί να μην είναι πλήρως ενοποιημένη, ιδίως στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Οι τιμές μεταφοράς είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα και εμποδίζουν τη σύγκλιση των τιμών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η μεταρρύθμιση είναι κρίσιμη, αλλά παρόλο που η ΕΚ εργάζεται για αυτό, εξακολουθούν να υπάρχουν αμφιβολίες ότι θα επιτύχει.

Η ΕΕ και η Ρωσία πρέπει να επαναφέρουν την στρατηγική τους συνεργασία για την ανάπτυξη και παροχή φυσικού αερίου με πιο συντονισμένο τρόπο. Η σημερινή σχέση μεταξύ τους δεν είναι σαφής και είναι τεταμένη, ειδικά δεδομένου ότι γεωπολιτικά προβλήματα έχουν θέσει τον διάλογο ΕΕ-Ρωσίας σε αναστολή.

Η μελέτη Quo Vadis θα ακολουθήσει με νέα πρόταση για το σχεδιασμό της αγοράς μέχρι το 2020. Αυτή θα περιλαμβάνει τη βελτίωση των κανόνων της αγοράς, τι είναι χρήσιμο και ποιος θα είναι ο μελλοντικός ρόλος του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Σε άλλα διεθνή ενεργειακά συνέδρια άρχισαν να γίνονται ισχυρές εκκλήσεις για 100% ηλεκτροδότηση της ενέργειας στην Ευρώπη. Αυτό είναι εντελώς λανθασμένο από άποψη ασφάλειας και ρίσκων συνεχούς παροχής. Επιπρόσθετα, το φυσικό αέριο δεν μπορεί να είναι μόνο ένα υπόβαθρο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Έχει τον δικό της σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει. Αυτό πρέπει να προωθηθεί πιο δυναμικά από την βιομηχανία Φυσικού Αερίου.

Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη

Οι συζητήσεις κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην κεντρική και νοτιοανατολική Ευρώπη είναι ο διαχωρισμός των κρατικών μονοπωλίων. Πρόκειται κυρίως για μια συλλογή μικρών εθνικών αγορών και όχι για περιφερειακές αγορές. Οι διακρατικές ανταλλαγές ενέργειας αυξάνονται, αλλά είναι μικρών ποσοτήτων και περιορισμένες. Πρέπει οι μικρές εθνικές αγορές να συγχωνευθούν για να γίνουν πιο αποτελεσματικές.

Η σύγκλιση των περιφερειακών τιμών απαιτεί μια τιμή αναφοράς, ενδεχομένως σε κεντρικό κόμβο. Ωστόσο, η περιφερειακή συνεργασία είναι ακόμη περιορισμένη. Επιπλέον, δεν υπάρχει επαρκής υποστήριξη από όλες τις χώρες της περιοχής για διασυνδέσεις. Είναι δυνατόν να επιτευχθεί συμφωνία για το τι είναι λογικό από την άποψη της αγοράς, αλλά είναι δύσκολο να επιτευχθεί συναίνεση. Αυτό οδηγεί στην αμφισβήτηση της ανάγκης για περαιτέρω επενδύσεις στις υποδομές φυσικού αερίου, ιδίως όταν δεν υπάρχει καμία επιθυμία να μπουν σε συμβάσεις για την χρήση χωρητικότητας. Αυτό κινδυνεύει να δημιουργήσει ανεκμετάλλευτους και αχρησιμοποίητους ενεργειακούς πόρους και υποδομές στο μέλλον.

Από την άλλη πλευρά, απαιτούνται διασυνδέσεις όσον αφορά την ασφάλεια εφοδιασμού, αλλά αυτές χρειάζονται θεσμική στήριξη για να επιτευχθούν. Με αυτά τα προβλήματα, υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος για να βελτιωθεί η διασυνδεσιμότητα στην περιοχή. Θα μπορούσε όμως να επιτευχθεί αν υλοποιηθούν τα έργα κοινού ενδιαφέροντος που έχουν ήδη προσδιοριστεί στην ενεργειακή στρατηγική της ΕΕ. Σύμφωνα με την ΕΕ, αυτά αποσκοπούν στην εξασφάλιση της ανθεκτικότητας του συστήματος φυσικού αερίου μέχρι το 2025, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε τυχόν διαταραχές προσφοράς.

Ένα παράδειγμα είναι ο αγωγός BRUA στη Ρουμανία. Θα επέτρεπε την πρόσβαση σε μελλοντικά μεγάλα έργα υποδομής φυσικού αερίου, όπως το TAP και στους κόμβους φυσικού αερίου της κεντρικής Ευρώπης. Επιπλέον, αν οι ανακαλύψεις φυσικού αερίου της Ρουμανίας στην Μαύρη Θάλασσα αποδειχθούν επιτυχείς, ο αγωγός θα δώσει πρόσβαση σε αυτούς τους νέους φυσικούς πόρους. Οι αγωγοί TANAP και TAP προχωρούν, ενώ το πρώτο φυσικό αέριο προς την Τουρκία αναμένεται να φτάσει το καλοκαίρι του 2018 και στην Ιταλία μέχρι το 2020. Με την προσέλκυση περισσότερων πόρων φυσικού αερίου, η Ιταλία εξετάζει εναλλακτικές δυνατότητες μεταφοράς του από τα νότια προς τα βόρεια με αντίστροφη ροή. Η Ανατολική Μεσόγειος έχει τη δυνατότητα να παράσχει πρόσθετο φυσικό αέριο στην περιοχή μέσω του αγωγού EastMed, αλλά με τις παγκόσμιες τιμές αερίου να παραμένουν χαμηλές, ο αγωγός δεν είναι εμπορικά εφικτός χωρίς μεγάλη επιχορήγηση από την ΕΕ.

Στην πραγματικότητα, με τις τιμές φυσικού αερίου, που αναμένεται να παραμείνουν χαμηλές, δεν αναμένεται να κατασκευαστούν στο μέλλον πολλοί διεθνείς αγωγοί. Ως αποτέλεσμα, το Ισραήλ προχωρά σε ένα λογικό πρόγραμμα για την αντικατάσταση του εισαγόμενου άνθρακα με εγχώριο φυσικό άεριο. Όμως η Αίγυπτος θα είναι σε θέση να επαναλάβει τις εξαγωγές Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Ευρώπη το 2019 και να τις αυξήσει μέχρι και 20 δκμ ανά έτος στις αρχές της δεκαετίας του 2020, καθώς το Zohr και άλλα κοιτάσματα φυσικού αερίου που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα μπαίνουν σε λειτουργία. Η Αίγυπτος αναμένει να γίνει αυτάρκης σε ΦΑ μέχρι τα μέσα του 2018. Υπήρξε επίσης συζήτηση για τον αγωγό Trans-Caspian, αλλά παρόλο που η ΕΕ τον θεωρεί να είναι πολύ σημαντικό και έχει παράσχει χρηματοδότηση για μελέτες, δεν αναμένεται να προχωρήσει στο εγγύς μέλλον λόγω γεωπολιτικών προβλημάτων.

Καθαρότερη και φθηνότερη ενέργεια

Τα ενεργειακά συστήματα της Ευρώπης μεταβάλλονται ταχύτατα. Μελέτες από το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα για το Κλίμα (European Climate Foundation) δείχνουν ότι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο θα μειωθεί μέχρι το 2030, ακόμη και με πολύ λιγότερη χρήση άνθρακα. Στη Γερμανία υπάρχουν ήδη νεοσύστατοι ηλεκτροπαραγωγικοί σταθμοί CCGT που εργάζονται μόνο μερικές εκατοντάδες ώρες το χρόνο. Με τέτοια αβεβαιότητα, το ερώτημα είναι: ποιοι θα επενδύσουν στην οικοδόμηση νέων CCGT στην Ευρώπη. Όχι πολλοί!

Η αδιάκοπη αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ηλεκτροδότηση σε ευρεία κλίμακα αναμένεται να κυριαρχήσουν στο μέλλον την ενέργεια στην Ευρώπη. Ο κύριος λόγος είναι ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας γίνονται φθηνότερες, και με λιγότερες διακοπές και σταθερότερες με την χρήση μπαταριών αποθήκευσης ηλεκτρισμού. Η ολοένα και πιο έξυπνη ηλεκτροδότηση προσφέρει οικονομικά αποδοτική ευελιξία στη ζήτηση. Και όσο γίνεται πιο ώριμη και αξιόπιστη, επηρεάζει το ρόλο του φυσικού αερίου στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Ωστόσο, άλλοι, όπως η εταιρεία Uniper, πιστεύουν ότι οι προοπτικές στην Ευρώπη είναι θετικές, λόγω της μετάβασης από τον άνθρακα σε φυσικό αέριο που έχει επιφέρει κανονιστική πίεση, όπως για παράδειγμα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Οι φιλόδοξοι στόχοι της ΕΕ για τη μείωση των ανθρακούχων εκπομπών είναι εφικτοί με το φυσικό αέριο. Αυτό μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, καθώς η ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο μπορούν να λειτουργούν από κοινού, αλλά δεν είναι δεδομένο. Απαιτεί τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αλλά η τεχνολογία για τη δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα δεν έχει ακόμα σημειώσει μεγάλη πρόοδο στην Ευρώπη.

Η αποθήκευση ενέργειας είναι το κλειδί, αλλά δεν αναμένεται εκτεταμένη χρήση αποθήκευσής με μπαταρίες χαμηλού κόστους πριν από το 2030. Επιπλέον, οι μπαταρίες δεν είναι ακόμα σε θέση να καλύψουν εποχιακές διακοπές στην παροχή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Το φυσικό αέριο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα εξακολουθούν να είναι σημαντικά για την παραγωγή ενέργειας στην Ευρώπη τουλάχιστον μέχρι το 2030, αλλά ίσως και μακροπρόθεσμα, σε χαμηλότερο όμως βαθμό. Το δύσκολο για το φυσικό αέριο είναι ότι αν η χρήση του στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μειωθεί στην Ευρώπη, θα χρειαστεί να ανακτήσει τα κόστη υποδομών και επενδύσεων από ολοένα και χαμηλότερους όγκους, κάτι που δεν θα είναι οικονομικό. Ωστόσο, το ευρωπαϊκό δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου (με μήκος 2,2 εκατ. χιλιόμετρα), θα μπορούσε να επιτρέψει την ενσωμάτωση και τη διανομή ανανεώσιμων αερίων σε όλους τους σημαντικούς ενεργειακούς τομείς.

Στην Ευρώπη κατασκευάζονται έργα μετάβασης από ηλεκτρική ενέργεια σε ανανεώσιμα αέρια με στόχο τη βελτίωση της τεχνολογίας και τη μείωση του κόστους. Για παράδειγμα, η Γαλλία στοχεύει μέχρι το 2030 η βιομηχανία αερίου να χρησιμοποιεί 10% ανανεώσιμο αέριο. Επίσης στοχεύει 40% συμβολή στην ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Με άφθονες προμήθειες ενέργειας, η ασφάλεια προμήθειας σταματά να σχετίζεται με τις χώρες προέλευσης πετρέλαιου και φυσικού αερίου, και να μεταφέρεται στην ταχεία αλλαγή τεχνολογιών, στην προέλευση ενεργειακών υλικών και στην ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.

Η BP για το φυσικό αέριο

Η θέση για τα μακροπρόθεσμα οφέλη του φυσικού αερίου σε παγκόσμιο επίπεδο παρουσιάστηκε από τον Dominic Emery, Αντιπρόεδρο στρατηγικού σχεδιασμού του BP Group. Ως κύρια πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου παρουσίασε την αύξηση της ζήτησης, την αφθονία, την ανθεκτικότητα και την ευελιξία στην χρήση. Δεν αναμένεται ότι το φυσικό αέριο θα γίνει η μεγαλύτερη πηγή πρωτογενούς ενέργειας, αλλά η παγκόσμια ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται. Η BP εκτιμά ότι η κατανάλωση φυσικού αερίου θα αυξηθεί κατά 28% από τώρα μέχρι το 2035. Η παραγωγή σχιστολιθικού φυσικού αερίου θα αντιπροσωπεύει πάνω από τα δύο τρίτα της παγκόσμιας παραγωγής φυσικού αερίου μέχρι το 2035, με την αμερικανική παραγωγή σχιστολιθικού φυσικού αερίου να διπλασιάζεται κατά αυτή την περίοδο. Η ανάπτυξη συμβατικού φυσικού αερίου θα προέρχεται κατά κύριο λόγο από τη Μέση Ανατολή, το Ιράν, τη Ρωσία και την Αυστραλία.

Η BP ερεύνησε την ανθεκτικότητα του φυσικού αερίου εξετάζοντας τρία σενάρια:

Το βασικό είναι η ταχύτερη μετάβαση (FT) και η ακόμη ταχύτερη μετάβαση (EFT). Αυτά έδειξαν ότι η αύξηση στη ζήτηση φυσικού αερίου είναι γενικά ισχυρή σε όλα τα σενάρια. Η παραγωγή ηλεκτρισμού είναι ο ευκολότερος τομέας για την απενεργοποίηση των ανθρακούχων εκπομπών, παρέχοντας τόσο ευκαιρίες όσο και απειλές για το φυσικό αέριο – θα χρειαστεί όμως η ανάπτυξη CCS. Η αύξηση στην παγκόσμια παραγωγή ηλεκτρισμού αναμένεται να παραμείνει ισχυρή, με το φυσικό αέριο να διαδραματίζει αυξανόμενο ρόλο μέσω της δυνατότητας παροχής ευέλικτης αύξησης παραγωγής σε συνδυασμό με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η BP εκτιμά ότι η συμβολή του φυσικού αερίου στην ηλεκτρική ενέργεια θα αυξηθεί κατά 28% μεταξύ 2017 και 2035. Θα υπάρξει επίσης αυξημένη ζήτηση σε πετροχημικά λόγω φτηνών πρώτων υλών φυσικού αερίου. Η χρήση του φυσικού αερίου στις μεταφορές θα αυξάνεται, αλλά ξεκινώντας από μια χαμηλή βάση.

Παγκόσμια κατανάλωση φυσικού αερίου ανά τομέα

Η υπεράσπιση του φυσικού αερίου πρέπει να γίνει δυναμικά, υπογραμμίζοντας τα οφέλη του και στην συμβολή του στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) και στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα σε σύγκριση με τον άνθρακα. Η πρόσθεση κυρώσεων στην χρήση άνθρακα έχει αποδειχθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο να συμβάλλει στη μετάβαση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα σε φυσικό αέριο. Αλλά όμως χρειάζεται να αντιμετωπιστεί η διαρροή μεθανίου από εγκαταστάσεις φυσικού αερίου, αν είναι η παγκόσμια ζήτηση να συνεχίσει να αυξάνεται. Αν τέτοιες διαρροές υπερβούν το 3%, θα χαθούν τα περισσότερα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου σε σύγκριση με τον άνθρακα.

* O Δρ Χαράλαμπος Έλληνας είναι nonresident senior fellow στο Διεθνές Κέντρο Ενέργειας του Atlantic Council και πρώην Πρόεδρος της ΚΡΕΤΥΚ (Εταιρεία Υδρογονανθράκων Κύπρου).Έχει 35ετή εμπειρία στον τομέα του φυσικού αερίου.

Πηγή: kathimerini.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Αναβάλλεται η επενδυτική απόφαση για τον LNG Αλεξανδρούπολης ανακοίνωσε η GasLog του Πήτερ Λιβανού