Σαμοθράκη: Ακτοπλοϊκή σύνδεση αλλά με ασφάλεια και τήρηση νόμων και κανόνων

Σαμοθράκη: Ακτοπλοϊκή σύνδεση αλλά με ασφάλεια και τήρηση νόμων και κανόνων

Μέρες Ιουλίου ζούμε και πάλι από προχθές, με ανακοινώσεις των δύο εταιρειών που δρομολόγησαν από αυτό το καλοκαίρι ταχύπλοα επιβατηγά στην γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη. Τότε ήταν το θέμα έγκρισης των δρομολογίων, τώρα είναι ένα εξίσου σοβαρό θέμα. Αυτό της ασφάλειας τους και αν τα πολοία που τα εκτελούν και μεταφέρουν τον κόσμο, κατέχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά που προβλέπουν οι νόμοι και οι κανονισμοί.

Επισημαίνω το τελευταίο, γιατί από χθες που το Λιμεναρχείο Αλεξανδρούπολης απαγόρευσε τον απόπλου του ταχύπλοου ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ 1, τόσο η πλοιοκτήτρια εταιρεία CS Ferries όσο και οι δυο-τρεις γνωστοί υποστηρικτές της στο νησί, επικαλούνται την έλλειψη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με ταχύπλοα. Κι αυτό επειδή και το ΖΕΦΥΡΟΣ δεν εκτελεί δρομολόγια με απόφαση της ιδιοκτήτριας εταιρείας, μέχρι να ελεγχθούν από τους μηχανικούς της σουηδικής VOLVO οι μηχανές του που παρουσίασαν κάποιες ενδείξεις οι οποίες κρίθηκε σκόπιμο να εξεταστούν για να γίνονται τα δρομολόγια στον προβλεπόμενο χρόνο και χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.

Υπουργείο Ναυτιλίας: Έλλειψη του ISM επισύρει επιβολή

νομίμων κυρώσεων και απαγόρευση απόπλου του πλοίου

Φυσικά και είναι ζητούμενο η όσο το δυνατόν καλύτερη και ευκολότερη ακτοπλοϊκή σύνδεση του πανέμορφου νησιού με την Αλεξανδρούπολη, αλλά αυτή δεν μπορεί να γίνεται χωρίς ασφάλεια και χωρίς την τήρηση των νόμων και των κανόνων που πρέπει να εφαρμόζονται προς κάθε κατεύθυνση. Γιατί η εγκύκλιος του Υπουργίου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εδώ και χρόνια προς τις Λιμενικές Αρχές είναι ξεκάθαρη και επί λέξει αναφέρει: “Τα πιστοποιητικά τα οποία εκδίδονται σύμφωνα με τον κώδικα ISM, εντάσσονται στα πιστοποιητικά ασφαλείας του πλοίου, των οποίων η λήξη ή η μη θεώρηση τους εντός των προβλεπόμενων χρονικών διαστημάτων, επισύρει πέρον της επιβολής των νομίμων κυρώσεων και την απαγόρευση του απόπλου του πλοίου”

Όλα λοιπόν ξεκίνησαν μετά το ατύχημα στον Σαρωνικό και την τεράστια ρύπανση και οικολογική καταστροφή που συνέβη στην περιοχή της Αττικής. Ο “θόρυβος” που προκάλεσε και τα ερωτηματικά, αλλά και οι αναφορές στα ΜΜΕ πως όλα τα πλοία και ιδιαίτερα όσα μεταφέρουν επιβάτες πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και να έχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά, είχαν ως αποτέλεσμα να υπάρξουν ερωτήματα και προς την SAOS Ferries από πολίτες, αν τα πλοία της ΣΑΟΣ ΙΙ, ΖΕΦΥΡΟΣ και ΣΑΟΝΗΣΟΣ διαθέτουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα, πιστοποιητικά και εγκρίσεις.

Η πρώτη ανακοίνωση της SAOS Ferries

Αυτό ανάγκασε την εταιρεία να εκδώσει ανακοίνωση την Δευτέρα, στην οποία ανέφερε: “Με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και βάσει των διατάξεων της ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ εφαρμόζεται για όλα τα επιβατηγά πλοία ο Διεθνής Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης Πλοίων (ISM).

Σύμφωνα με αυτόν κάθε εταιρεία είναι υποχρεωμένη:

  1. Να εφαρμόζει σύστημα ασφαλούς διαχείρισης του πλοίου.
  2. Να θεσπίσει πολιτική ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.
  3. Να καταγράφει τις καθορισμένες ευθύνες και αρμοδιότητες του προσωπικού που ασχολείται με θέματα ασφαλείας όπως και να του εξασφαλίζει τα απαραίτητα μέσα για την εκτέλεση των καθηκόντων του.

Με απόλυτη πίστη  ότι η εφαρμογή του ISM εξασφαλίζει : την ασφάλεια στη θάλασσα, την προστασία των ανθρώπων και την αποφυγή πρόκλησης βλάβης στο περιβάλλον η SAOS FERRIES, με αφορμή και τα πρόσφατα γεγονότα ,σε διαδοχικές ερωτήσεις πολιτών βεβαίωσε την κατοχή των πιστοποιητικών για το σύνολο των πλοίων της.

Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο επιβατικό κοινό, απευθυνθήκαμε στο Λιμεναρχείο Αλεξανδρούπολης για την βεβαίωση ότι και  η άλλη πλοιοκτήτρια εταιρεία που δρομολογεί επιβατηγό πλοίο στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη διαθέτει το αντίστοιχο πιστοποιητικό λαμβάνοντας αντιφατικές απαντήσεις.

Σε αναμονή επίσημης ενημέρωσης από το Λιμεναρχείο Αλεξανδρούπολης επιφυλασόμεθα  για τις δικές μας περαιτέρω ενέργειες».

CS Ferries: Η εταιρεία μας είναι εφοδιασμένη

με όλα τα τα απαραίτητα έγγραφα και πιστοποιήσεις

Η αντίδραση της CS Ferries που διαθέτει το ταχύπλοο ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ 1, ήρθε χθες Τρίτη με ανακοίνωση που διαβεβαίωνε ότι διαθέτει και όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά, άρα και αυτό που προβλέλει ο Διεθνής Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης Πλοίων (ISM). Μάλιστα απειλούσε την SAOS Ferries και τον ιδιοκτήτη της Φώτη Μανούση με προσφυγή στην Δικαιοσύνη και υποβολή μηνύσεων και αγωγών. Όπως δηλαδή είχε κάνει και τον περασμένο Ιούλιο, όταν υπήρξε και στο ξεκίνημα των δρομολογίων ένταση και αντιπαραθέσεις, αλλά οι μηνύσεις αυτές ουδέποτε υποβλήθηκαν.

Η ανακοίνωση της CS Ferries με τις διαβεβαιώσεις ότι δεν υπάρχει το παραμικρό πρόβλημα ανέφερε: ”  Η εταιρεία μας C.S. FERRIES ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ το επιβατικό κοινό με αφορμή του από 18/9/2017 δελτίο τύπου της SAOS FERRIES ότι είναι εφοδιασμένη με όλα τα μέχρι σήμερα απαιτούμενα από το αρμόδιο υπουργείο έγγραφα και πιστοποιήσεις, που επιτρέπουν την νομότυπη ελευθεροπλοϊα του πλοίου ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ Ι και εξασφαλίζουν την ασφάλεια των επιβατών της.

Για τις ανακρίβειες του εν λόγω από 18-9-2017 δελτίου τύπου της SAOS FERRIES ,επιφυλασσόμεθα να ασκήσουμε ενώπιων των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων τα νόμιμα δικαιώματα μας”.

Μανούσης: Ακόμα περιμένω τις πρώτες μηνύσεις,

Να μας πουν αν έχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά ασφαλείας

Ο πλοιοκτήτης της SAOS FERRIES Φώτης Μανούσης μιλώντας για το θέμα αυτό στον ραδιοφωνικό σταθμό STATUS 94.2 και στον Σταύρο Αποσατολίδη, δήλωσε ότι αν και προφορικά το Λιμεναρχείο Αλεξανδρούπολης του είπε πως το πλοίο της άλλης εταιρείας διαθέτει τα απαραίτητα πιστοποιητικά, το Υπουργείο του έδωσε διαφορετική απάντηση. Σχολιάζοντας δε την απειλή της CS FERRIES ότι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη, ο κ. Μανούσης θύμισε ότι ανάλογη απειλή δέχτηκε, όταν κατ’ επίσημο τρόπο είχε καταγγείλει ότι ένας εκ των βασικών μετόχων της CS FERRIES είχε κατά το παρελθόν φυλακιστεί για υποθέσεις ναρκωτικών. «Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν παρέλαβα καμία μήνυση. Περιμένω λοιπόν και την επόμενη, αν και δεν κατήγγειλα κάτι. Δεν έχουν παρά να εμφανίσουν τα σχετικά πιστοποιητικά», κατέληξε ο κ. Μανούσης.

Το Λιμεναρχείο απαγόρεψε τον απόπλου του ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ 1

και η CS Ferries παραδέχθηκε ότι δεν έχει το πιστοποιητικό ISM

Οι διαβεβαιώσεις όμως της εταιρείας CS Ferries ότι διαθέτει όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά και οι απειλές εναντίον του πλοιοκτήτη της SAOS Ferries Φώτη Μανούση για υποβολή μηνύσεων, χθες…πήγαν περίπατο. Το Λιμεναρχείο απαγόρεψε τον απόπλου του ταχύπλοου ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ 1 από Αλεξανδρούπολη για Σαμοθράκη και η ιδιοκτήτρια εταιρεία με ανακοίνωση της αν και παραδέχεται ότι δεν διαθέτει το απαραίτητο πιστοποιητικό ασφαλείας ISM, ισχυρίζεται ΨΕΥΔΩΣ ότι και η SAOS Ferries δεν έχει αυτά τα πιστοποιητικά, κάτι που δεν ΙΣΧΥΕΙ. Ξέχασε επίσης τους… λεονταρισμούς για υποβολή μηνύσεων και τώρα κατηγορεί την ανταγωνίστρια εταιρεία πως επειδή υποχρεώθηκε να σταματήσει τα δρομολόγια του ΖΕΦΥΡΟΣ, θέλει να γίνει το ίδιο και με το δικό της σκάφος.

Η ανακοίνωση της συγκεκριμένα, όπου αποδέχεται ότι δεν διαθέτει τα συγκεκριμένα πιστοποιητικά, αν και μια μέρα νωρίτερα ισχυριζόταν το ακριβώς αντίθετο, αναφέρει: “Ο κ. Μανούσης και η «εταιρία» SAOS FERRIES αδιαφορώντας για την ταλαιπωρία των επιβατών , προέβη σε καταγγελία του εαυτού του αλλά και της εταιρίας μας , για την μη κατοχή δήθεν του πιστοποιητικού …. ISM , το οποίο πιστοποιητικό σημειωτέον ,δεν αφορά πιστοποίηση της πρόβλεψης λήψης μέτρων ασφάλειας των επιβατών αλλά τον τρόπο διαχείρισης και λήψεως μέτρων ενδεχόμενης ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος σε τυχόν περίπτωση ατυχήματος .-
Δυστυχώς σήμερα , ενώ οι αρμόδιες αρχές επέτρεψαν την εκτέλεση των εγκεκριμένων δρομολογίων του πλοίου μας πριν από 40 ήμερες, έχοντας ελέγξει την εκ μέρους μας κατοχή όλων των απαραίτητων εγγράφων , μετά την καταγγελία της εν λογω εταιριας και ενώ εμείς έχουμε ήδη υποβάλλει σχετική αίτηση για την έκδοση του εν λογω πιστοποιητικού και βρισκόμεθα στην διαδικασία εκδόσεως του εντούτοις το Λιμεναρχείο έκρινε ότι είναι απαραίτητη η εκ μέρους μας κατοχή του , οπότε και διέταξε την απαγόρευση απόπλου του πλοίου μας μέχρι την έκδοση του σχετικού πιστοποιητικού και παράλληλα όμως, δεν διέταξε μέχρι στιγμής για τον ίδιο λόγο και την απαγόρευση απόπλου του πλοίου ΖΕΦΥΡΟΣ επικαλούμενο ότι έχει ήδη το εν λογω πλοίο έχει απαγόρευση απόπλου , λογω του ό,τι έχει ……….επικαλεσθεί μηχανική βλάβη από την προηγούμενη ημέρα .
Και όλα αυτά αδιαφορώντας , εάν το νησί με τις καταγγελίες αυτές και την υπηρεσιακή αντίδραση στην νομιμοφάνεια έχουν σαν αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται οι επιβάτες και να στερείται το νησί την ακτοπλοϊκή σύνδεση με ταχύπλοο ….. επιβεβαιώνοντας ο κ. Μανούσης το λαϊκό ρητό ….. να «ψοφήσει» η κατσίκα του γείτονα Τέλος για την ακρίβεια των αναφερόμενων, σας ενημερώνουμε, ότι η εταιρία μας, όπως έχουμε προαναφέρει έχει ως εκ περισσού υποβάλλει αίτηση και έχει δρομολογήσει την διαδικασία εκδόσεως του σχετικού πιστοποιητικού και αναμένεται μόνον η τελική έγκριση τους από τον αρμόδιο επιθεωρητή”.

Η CS Ferries ήθελε από το Λιμεναρχείο να κάνει τα… στραβά μάτια

Όπως φαίνεται δηλαδή στην ανακοίνωση, η CS Ferries κατηγορεί το Λιμεναρχείο Αλεξανδρούπολης γιατί δεν… έκανε τα στραβά μάτια για την έλλειψη του απαραίτητου για την ασφάλεια πιστοποιητικού ISM. Οι διαταγές όμως και οι εγκύκλιοι του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι ξεκάθαρες. Όπως αναφέρεται και ισχύει εδώ και χρόνια: “Εφ όσον πρόκειται για Ε/Γ-Ο/Γ πλοία, εφιστούμε την προσοχή των Προϊσταμέων Υπηρεσιών σας για την πιστή τήρηση των ανωτέρω και επισημαίνουμε ότι κάθε αντίστοιχη παράλειψη στο μέλλον θα ελεγχθεί αυστηρά”. 

Ο Λιμενάρχης Αλεξανδρούπολης δηλαδή, απ’ την στιγμή που ήξερε πως το ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ 1 δεν διαθέτει τα συγκεκριμένα πιστοποιητικά, δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά. Άλλωστε η SAOS Ferries όσες φορές επικρατούσαν άνεμοι πάνω από 6 μποφόρ (και όχι 5 όπως ψευδώς αναφέρει η ανακοίνωση της ανταγωνίστριας εταιρείας), ακινητοποιούσε το ΖΕΦΥΡΟΣ και συμμορφώνονταν στην απαγόρευση απόπλου. 

Ακόμα, επειδή η CS Ferries ταυτίζει την περίπτωση του ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ 1 και της απαγόρευσης απόπλου λόγω έλλειψης των απαραίτητων από το νόμο, τους κανονισμ ούς και τις διαταγές πιστοποιητικών ISM, με την οικοιοθελή διακοπή των δρομολογίων του ΖΕΦΥΡΟΣ από την SAOS Ferries μέχρι να εξεταστούν οι μηχανές του από τους τεχνικούς της σουηδικής εταιρείας, ασφαλώς και δεν πρόκειται για ίδιες περιπτώσεις.

Από τις τελευταίες εξελίξεις με την απαγόρευση απόπλου του ταχύπλοου ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ 1, εκτεθειμμένη είναι ασφαλώς και η βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ Νατάσα Γκαρά, η οποία παραδέχθηκε ότι έκανε πολιτική παρέμβαση ώστε να δοθεί άδεια εκτέλεσης δρομολογίων στο συγκεκριμένο ταχύπλοο, το οποίο αποδείχθηκε όμως ότι στερείται ένα βασικό πιστοποιητικό ασφαλείας. Τότε μάλιστα ο κ.Μανούσης την είχε κατηγορήσει για παρέμβαση που παρέκαμψε το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών το οποίο βάση νόμου θα έπρεπε να δώσει πρώτα την άδεια, αλλά η απάντηση της ήταν στην διάρκεια της ραδιοφωνικής τους αντιπαράθεσης πως αυτή πάνω απ’ όλα ενδιαφέρεται να μην υπάρχουν μονοπώλια. Τώρα διαπιστώνεται ότι “έτρεχε” για ένα πλοίο που δεν διαθέτει τα απαραίτητα πιστοποιητικά.

Ακόμα πάντως και μόνο για την περίπτωση ρύπανσης στη θάλασσα αν ήταν το πιστοποιητικό ISM όπως ισχυρίζεται η CS Ferries, παρ΄ότι φυσικά δεν ισχύει κάτι τέτοιο, σκεφθείτε τι θα συνέβαινε σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος-βαράμε ξύλο- και ρύπανσης της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ Σαμοθράκης-Αλεξανδρούπολης και αποδεικνύονταν ότι το συγκεκριμένο πλοίο δεν είχε το απαραίτητο πιστοποιητικό. Αν όπως και στην περίπτων της μόλυνσης του Σαρωνικού, η κ.Γκαρά ίσως έλεγε  ότι και οι σύντροφοι της στον ΣΥΡΙΖΑ πριν λίγες μέρες. Πως δηλαδή δεν έγινε και τίποτα.

Όλα τα ενδεχόμενα αφήνει ανοιχτά ο Φώτης Μανούσης

Όλη αυτή η κατάσταση και οι εξελίξεις που δικαιώνουν τους ισχυρισμούς και τις διαμαρτυρίες του πλοιοκτήτη της SAOS Ferries Φώτη Μανούση, πως δεν τηρήθηκαν οι νόμοι και οι κανόνες ίσης αντιμετώπισης με την ανταγωνίστρια εταιρεία, φαίνεται να τον έχουν απογοητεύσει ακόμα περισσότερο. Γι’ αυτό μιλώντας χθες στον STATUS 94.2, άφησε ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα. Ακόμα και της οριστικής αποχώρησης του από την γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη. “Έχουμε καταγγείλει κατ’ επανάληψη εδώ και χρόνια, πως το λιμάνι της Σαμοθράκης έχει μπαζωθεί και υπάρχει μόνο μια δίαυλος εκεί που περνάει το ΣΑΟΣ και δημιουργεί με τις προπέλες και μπορεί και πιάνει με ασφάλεια το καράβι. Αυτό αν πιάσει καιρός θα ξεσύρει το καράβι και θα έχουμε ζημιές. 

Τα καράβια θα εκτελούν τόσα δρομολόγια ώστε να βγαίνουμε οικονομικά. Και αν χρειαστεί να διακόψει δρομολόγια ή και να φύγουμε τελείως από το νησί, θα το κάνουμε και αυτό. Εγώ δεν πρόκειται να ξαναμπώ, το τονίζω, δεν πρόκειται να ξαναμπώ στην διαδικασία της πτώχευσης. Ήρθα και ανέλαβα την συγκοινωνία του νησιού όταν κανένας δεν έβαζε ένα ευρώ και η Σαμοθράκη είχε μείνει χωρίς πλοίο. Δεν γίνεται συνέχεια να αντιμετπίζουμε τέτοια αντιμετώπιση από ορισμένους”.