Οι προτάσεις της «ΑΝΑ.Σ.Α.» στη διαβούλευση για το νέο Master plan του  Λιμένα 

“Ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση του Προέδρου – Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης κ. Χρήστου Δούκα για την συμμετοχή μας σε διαβούλευση με στόχο την επικαιροποίηση του MASTER PLAN του λιμένα Αλεξανδρούπολης, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε καταθέσαμε εγγράφως τις προτάσεις μας κυρίως σε ότι αφορά το τμήμα της δυτικής 
χερσαίας ζώνης (περιοχή κάτω από τον Φάρο).

Το με αριθμ.πρωτ.3113.6/28669/17 -20.4.2017 έγγραφο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, με θέμα «ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ-ΕΞΟΜΟΙΩΣΗ ΧΩΡΩΝ ΜΕ ΖΩΝΗ ΛΙΜΕΝΑ καλεί τον Οργανισμό Λιμένα να αποχαρακτηρίσει κάθε περιοχή που δεν εξυπηρετεί ή δεν σχεδιάζεται να εξυπηρετήσει λιμενικούς σκοπούς, εφαρμόζοντας έτσι τη διαδικασία του άρθρου 21 του Ν. 2971/2001.
Ως δημοτική παράταξη στον δήμο της Αλεξανδρούπολης, πιστεύουμε πως με τα σημερινά δεδομένα το σύνολο του χώρου που αφορά την δυτική χερσαία ζώνη του Λιμένα (περιοχή κάτω από τον Φάρο) δεν εξυπηρετεί λιμενικούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένου και του υπαίθριου χώρου ψυχαγωγίας- Λούνα Πάρκ. Ως εκ τούτου θα πρέπει ο χώρος αυτός να αποχαρακτηρισθει και να
αποδοθεί σε πλήρη κυριότητα στον Δήμο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Σε περίπτωση που αποφασισθεί από πλευράς του Οργανισμού στην περιοχή αυτή να γίνει η χωροθέτηση για μαρίνα τουριστικών σκαφών μαζί με τις ναυταθλητικές δραστηριότητες, υπενθυμίζουμε πως απαιτούνται από τον νόμο (παρ. 3 του άρθρου 31 του Ν.2160/1993) οι απαραίτητες χερσαίες εγκαταστάσεις, εμπορικά καταστήματα αλλά και χώροι εστίασης και
ψυχαγωγίας. Κάτι τέτοιο ακυρώνει όμως την επιχειρούμενη ανάπλαση της περιοχής από πλευράς του δήμου την οποία και έχει εγκρίνει ο Ο.Λ.Α., μια και η μελέτη δεν λαμβάνει υπόψη της μια τέτοια σημαντική χωροθέτηση, έχοντας εντελώς ασύνδετες παρεμβάσεις.


Ως γνωστόν πριν από λίγο καιρό η δημοτική αρχή με ανακοίνωσή της, γνωστοποίησε πως στο πλαίσιο της υπ. αρ. 2069/ΑΜΘ38 πρόσκλησης της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Ε.Π. Περιφέρειας ΑΜΘ, με τίτλο “Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΒΑΑ)“, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης έχει υποβάλλει τις μελέτες ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνεται και η “ΑΝΑΠΛΑΣΗ της ΔΥΤΙΚΗΣ ΧΕΡΣΑΙΑΣ ΖΩΝΗΣ ΛΙΜΕΝΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ” συνολικού προϋπολογισμού 2.332.789,63 € (με ΦΠΑ).
Επισημαίνουμε πως στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) από το 1999 προβλέπεται στην περιοχή της Απολλωνιάδος η χωροθέτηση για την Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.
Ως δημοτική παράταξη συμφωνούμε απολύτως με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Ν. Έβρου, αλλά και με το πολυβραβευμένο δίδυμο αρχιτεκτόνων Bernard Cuomo και Πρόδρομο Νικηφορίδη (οι μελετητές της Νέας Παραλίας στην Θεσσαλονίκη), οι οποίοι στην ημερίδα που διοργανώσαμε τον Μάρτιο του 2017, σχολίασαν την απουσία μιας ολοκληρωμένης σχεδιαστικής πρότασης για
την συνολική ανάπλαση της παραλιακής μας ζώνης, από πλευράς του Δήμου.
Από τα αποτελέσματα αυτής της ημερίδας αλλά και από τις συζητήσεις που είχαμε με το δίδυμο των Αρχιτεκτόνων της Νέας Παραλίας της Θεσσαλονίκης, πλέον και τεχνικών συμβούλων για την μετατροπή του στρατοπέδου του «Παύλου Μελά» σε Μητροπολιτικό Πάρκο στην Θεσσαλονίκη, έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:
Οχλούσες χρήσεις-δραστηριότητες (οδική αρτηρία, πάρκινγκ κλπ) μπορούν να μεταφερθούν ή και να παραμείνουν κάτω από τον Φάρο ως σκεπαστοί χώροι, το δώμα των οποίων θα είναι βατό έτσι ώστε να γίνει εκμετάλλευση της υφιστάμενης υψομετρικής διαφοράς.


Διαμορφωμένο το δώμα με πρανή και βαθμιδωτά επίπεδα, θα βοηθήσει στην ομαλή _σταδιακή_ μετάβαση προς την θάλασσα αλλά και πιθανώς σε μια Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών εφόσον αυτή αποφασισθεί να χωροθετηθεί στην περιοχή.
Με την πεζοδρόμηση της Β. Αλεξάνδρου από το ύψος της Τράπεζας της Ελλάδος- κτίριο ναυτοπροσκόπων μέχρι την πλατεία Ελευθερίας (Αστικά), ενοποιούνται η Ακαδημία, το πάρκο Ανεξαρτησίας με όλο το παραλιακό μέτωπο μέχρι την θάλασσα, η πλατεία του Φάρου και η περιοχή της οδού Κουντουριώτου.
Η παραλιακή οδός θα πρέπει να εκτραπεί (διπλής κυκλοφορίας μόνο για αυτοκίνητα και τουριστικά λεωφορεία) αρχικά από το ύψος των ναυτοπροσκόπων (με κλειστό Τούνελ) μέχρι και το σημερινό πάρκινγκ, κατά μήκος του υπάρχοντος τοιχείου.
Στο σημείο αυτό και σε μεγάλο του τμήμα, είναι ήδη σήμερα διαμορφωμένος ο δρόμος και το Τούνελ θα βοηθήσει έτσι ώστε να «πατήσει» πάνω του το πρανές και τα βαθμιδωτά επίπεδα. Στην συνέχεια ως ανοιχτή οδός (όπως είναι σήμερα διαμορφωμένη) θα συνεχίζει μπροστά από τις αποθήκες του Ο.Σ.Ε. μέχρι και τον επιβατικό σταθμό, μπροστά από τον κυκλικό κόμβο.
Εδώ λοιπόν είναι που χρειάζεται η από κοινού συνεργασία δήμου και Ο.Λ.Α. με τελικό στόχο να οριστικοποιηθούν όλοι αυτοί οι κατευθυντήριοι άξονες που θα καθορίσουν την φυσιογνωμία αλλά και τις αναπτυξιακές προοπτικές Λιμένα και Πόλης για τις επόμενες δεκαετίες.


Στην συνέχεια το τελικό αποτέλεσμα θα προκύψει μέσω ενός Πανελλήνιου η και Πανευρωπαϊκού Αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών (μέχρι και τις τελικές μελέτες εφαρμογής) με σκοπό να καθορίσει την συνολική διαμόρφωση όλων αυτών των αξόνων, ως ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο υψηλών προδιαγραφών όπως πρέπει να αρμόζει σε μια σύγχρονη Ευρωπαϊκή πόλη.
Κάθε αποσπασματική ενέργεια όπως αυτή επιχειρήθηκε στο παρελθόν ή και σήμερα από την παρούσα δημοτική αρχή, μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει, όπως για παράδειγμα το κλείσιμο της οδού Κύπρου της κύριας οδού που οδηγεί στο λιμάνι, γεγονός για το οποίο δικαίως αντέδρασε η διοίκηση του Ο.Λ.Α.
Ανάλογα προβλήματα και σε ακόμη μεγαλύτερη έκταση θα προκληθούν, από την εκφρασμένη πρόθεση του δημάρχου για μονοδρόμηση ή και πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού Βασιλέως Αλεξάνδρου, αν δεν βρεθούν πρώτα τα κυκλοφοριακά ισοδύναμα και δεν ληφθούν υπόψη οι συγκοινωνιακές ανάγκες τόσο του πολεοδομικού συγκροτήματος όσο και του λιμένα.
Συνεπώς μόνο με την δημιουργία νέας χάραξης και την εκτροπή της παραλιακής οδού μέσα από τον υφιστάμενο χώρο της δυτικής χερσαίας ζώνης, μπορεί να γίνει η πεζοδρόμηση και ενοποίηση τμήματος του παραλιακού μας μετώπου.
Η απαραίτητη αυτή συνθήκη θα επιτρέψει μελλοντικά και εφόσον δημιουργηθεί η περιφερειακή οδός ακόμη και την πεζοδρόμηση της κεντρικής οδού Λ.Δημοκρατίας από το πάρκο της Εθνικής Ανεξαρτησίας (Ακαδημία) μέχρι πιθανώς και την οδό Τζαβέλλα.

Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
“ΑΝΑ.Σ.Α.”