Ορεστιάδα: Σοβαρά ερωτηματικά απ’ την ανάθεση έργου 6 εκατ. ευρώ, με έκπτωση μόλις 5%!!! (ΕΓΓΡΑΦΑ)

Ορεστιάδα: Σοβαρά ερωτηματικά απ’ την ανάθεση έργου 6 εκατ. ευρώ, με έκπτωση μόλις 5%!!! (ΕΓΓΡΑΦΑ)

-Ο αρχικός μειοδότης που ανακήρυξε η Οικονομική Επιτροπή με Πρόεδρο τον δήμαρχο Βασίλη Μαυρίδη, έδωσε έκπτωση 46,70%

-Ένα έργο που θα πραγματοποιούνταν με 3,2 εκατ. ευρώ, τώρα θα κοστίσει 5,7 εκατ. ευρώ

-ΔΙΑΦΟΡΑ δηλαδή 2,5 εκατ. ευρώ ακριβότερο!!!

Σοβαρά ερωτηματικά, που σίγουρα χρειάζονται εξηγήσεις, απαντήσεις και διευκρινίσεις, δημιουργεί η ανάρτηση στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου Ορεστιάδας, κατά την συνεδρίαση στις 7 Σεπτεμβρίου 2021.

Η συγκεκριμένη επιτροπή, Πρόεδρος της οποίας είναι ο δήμαρχος Βασίλη Μαυρίδης, αποφάσισε να ανακηρύξει προσωρινό μειοδότη έργου συνολικού ποσού 6 εκατ. ευρώ, μια εταιρεία η οποία προσέφερε έκπτωση 5%, δηλαδή μόλις 300.000 ευρώ. Δηλαδή, στην συγκεκριμένη συγκεκριμένη εταιρεία, η «ΕΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ Κ/ΞΙΑ “ΑΚΜΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Τ.Ε.-ΜΕ.ΚΟΝ. Α.Ε.”» (η ΑΚΜΩΝ ανήκει στην οικογένεια Λασκαράκη από την Αλεξανδρούπολη), ανέλαβε το έργο με αυτή την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου Ορεστιάδας, αντί 5,7 εκατ. ευρώ, όταν υπήρξε άλλη απόφαση της έναν χρόνο πριν (3 Νοεμβρίου 2020) που ανακήρυξε ως προσωρινό μειοδότη την εταιρεία SOLIS Α.Ε., η οποία προέφερε έκπτωση 46,70%, δηλαδή 2,8 εκατ. ευρώ.

Η εταιρεία λοιπόν, της οποίας την προσφορά έκανε ΑΠΟΔΕΚΤΗ αρχικά η Οικονομική Επιτροπή με δήμαρχο Βασίλη Μαυρίδη, θα υλοποιούσε το συγκεκριμένο έργο με 3,2 εκατ. ευρώ, ενώ τώρα το έργο θα κοστίσει 5,7 εκατ. ευρώ. Διαφορά 2,5 εκατ. ευρώ.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά και να δούμε τα ΣΟΒΑΡΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ που υπάρχουν για την συγκεκριμένη περίπτωση. Να επισημάνουμε αρχικά, ότι η συγκεκριμένη απόφαση ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΗ, διεξήχθη όπως προβλέπεται ανοιχτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός, αλλά σίγουρα θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον αν τελικά εγκριθεί από την Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας ΑΜΘ, μια και το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020, με βάση όπως επισημάναμε τα σοβαρά ερωτηματικά που θα αναλύσουμε παρακάτω. Η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής στις 7 Σεπτεμβρίου, αφορούσε την:

“Ανάδειξη προσωρινού αναδόχου του ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού του έργου με τίτλο: “Αναβάθμιση Η/Μ εξοπλισμού κτιριακού συγκροτήματος Δήμου Ορεστιάδας με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας μέσω ενιαίας διαχείρισης (Υποέργο: Αναβάθμιση Η/Μ συστημάτων και ενσωμάτωση συστημάτων ΑΠΕ σε κτιριακό συγκρότημα του Δήμου Ορεστιάδας)”. Το έργο είναι προϋπολογισμού 5.999.185,47€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αφού είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της ΑΜΘ. Στην πρόσφατη απόφαση με αριθμ. 246/7-9-2021 με την οποία ανατέθηκε το ανωτέρω έργο καταγράφονται τα εξής «αξιοπερίεργα» που σίγουρα χρήζουν εξηγήσεων και προκαλούν σοβαρά ερωτηματικά:

  1. Έργο προϋπολογισμού 5.999.185,47€ ανατέθηκε με έκπτωση 5% (Λασκαράκης ΑΚΜΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Τ.Ε. και ΜΕ.ΚΟΝ. Α.Ε.), ενώ η έκπτωση που δόθηκε από τον αρχικό μειοδότη (SOLIS A.E) ήταν 46,70%. Η διαφορά είναι… μόλις» 2.501.660,34€!!!
  2.  Η δημοπρασία έγινε στις 12-06-2020 και μέχρι σήμερα, 15 μήνες αργότερα, χωρίς να υπάρξει ΚΑΜΜΙΑ ΠΡΟΣΦΥΓΗ από συμμετέχοντες, δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση του. Αυτή η τεράστια καθυστέρηση προκάλεσε άλλωστε την λήξη της ισχύος προσφορών των συμμετεχόντων και τους ζητήθηκε ανανέωση τους, με αποτέλεσμα να βγουν ΕΚΤΟΣ οι άλλες 4 εταιρείες και να μείνει μόνο αυτή με την πολύ μικρή έκπτωση του 5%.  
  3. Στην τελική ευθεία συμμετείχαν 5 εταιρείες, που προσέφεραν τις εξής εκπτώσεις:

  1. Η Οικονομική Επιτροπή έκρινε ότι απαιτείται αιτιολόγηση των 2 πρώτων προσφορών σε ύψος έκπτωσης, το 46,70% της εταιρείας SOLIS A.E. και το 41,33% της “ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ με δ.τ. “Τ.Ε.Κ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ Α.Ε.” , λόγω μεγάλης έκπτωσης, μετά από εισήγηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών Ορεστιάδας. Δίνει αυτό το δικαίωμα ο νόμος που ψηφίστηκε επί υπουργού Κώστα Καραμανλή από το υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων.
  2. Μετά τις αιτιολογήσεις των διαγωνιζομένων εταιριών, η Οικονομική Επιτροπή αποφάνθηκε ότι οι εν λόγω προσφορές δεν κρίνονται υπερβολικά χαμηλές, δηλαδή δεν είναι υπερβολικές οι εκπτώσεις που προσέφεραν ή με άλλα λόγια ΕΙΝΑΙ ΚΕΡΔΟΦΟΡΕΣ για τους δυο συγκεκριμένους υποψήφιους αναδόχους !!!
  3. Η ίδια όμως Οικονομική Επιτροπή με Πρόεδρο επαναλαμβάνουμε τον δήμαρχο Βασίλη Μαυρίδη, με την απόφαση 246/2021 που πήρε πρόσφατα, κρίνει ότι η προσφορά με έκπτωση 5% είναι συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο. Με διαφορά δηλαδή έκπτωση σε σχέση με τον πρώτο που αρχικά αναδείχθηκε μειοδότης… μόλις 41,70% και συγκεκριμένα 2,5 εκατ. ευρώ!!!
  4.  Που κρίθηκαν όλα; Στους τέσσερις διαγωνιζομένους με εκπτώσεις 46,70% έως 16,01%, δόθηκε η ευκαιρία να διαλέξουν αν θα ανανεώσουν την προσφορά τους, λόγω της τεράστιας καθυστέρησης στην εξέλιξη της δημοπρασίας. Σύμφωνα με την διακήρυξη ο χρόνος ισχύος των προσφορών ήταν 9 μήνες από την δημοπράτηση. Αυτοί είτε δεν απάντησαν ότι δίνουν παράταση προσφορών, είτε η μία απάντησε πως δεν μπορεί να το κάνει.
  5. Γιατί έγινε αυτό; Λόγω της πολύ μεγάλης καθυστέρησης ολοκλήρωσης του διαγωνισμού από τον δήμο Ορεστιάδας, χωρίς να υπάρξει καμιά προσφυγή επαναλαμβάνουμε από τους συμμετέχοντες, οι τέσσερις από τους πέντε συμμετέχοντες έκριναν πως υπήρξαν ανατιμήσεις υλικών και έπρεπε να υπάρξουν νέες προσφορές εκπτώσεων.
  6. Θετικά απάντησε πως παρατείνει την ισχύ της προσφοράς του έως και 12.09.2021 η κοινοπραξία Λασκαράκης ΑΚΜΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Τ.Ε. και ΜΕ.ΚΟΝ. Α.Ε. που προσέφερε έκπτωση μόλις 5%, οπότε και οι όποιες ανατιμήσεις υλικών δεν έπαιζαν ρόλο ουσιαστικά γι’ αυτήν, αφού μόλις 300.000 ευρώ είναι η έκπτωση της.
  7. Ο δήμος Ορεστιάδας, λόγω του πολύ χαμηλού ποσοστού έκπτωσης, απευθύνθηκε στο Τεχνικό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων της ΠΕ Έβρου με σκοπό την εξέταση ύπαρξης προϋποθέσεων ματαίωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας. λόγω προσφοράς μη συμφέρουσας από οικονομική άποψη, διαδικασία που προβλέπεται από τη νομοθεσία (άρθρο 106, παρ. 2, εδ. δ. του Ν.4412/2016).
  8. Αυτό γνωμοδότησε, όπως αναφέρεται στην απόφαση γνωμοδότησε ότι: “Από την εισήγηση της Υπηρεσίας δεν τεκμηριώνεται επαρκώς η εύλογη έκπτωση του έργου, υπό τις διαμορφωθείσες συνθήκες, που να προκύπτει η μη συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά της ΑΚΜΩΝ ΑΤΕ”. Δηλαδή ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΠΑΡΚΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΡΙΝΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΛΟΓΟΔΟΤΗΣΕΙ.
  9. Η Οικονομική Επιτροπή του δήμου Ορεστιάδας όμως, στην συνεδρίαση 7 Σεπτεμβρίου και με Πρόεδρο τον δήμαρχο Βασίλη Μαυρίδη, έκριναν ότι συμφωνεί με την εξαιρετικά χαμηλή αυτή έκπτωση η γνωμοδότηση του Τεχνικού Συμβουλίου της Π.Ε.Έβρου, η οποία είναι απλώς έκφραση γνώμης και επισημαίνει ότι “δεν τεκμηριώνεται επαρκώς η εύλογη έκπτωση του έργου. 
  10. Έτσι, μαζί με την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου Ορεστιάδας, η οποία επί 15 μήνες δεν κατάφερε να ολοκληρώσει έναν διαγωνισμό χωρίς καμιά προσφυγή, βρήκαν ευκαιρία να αποποιηθούν από την οποιαδήποτε ευθύνη τους για την επιλογή αναδόχου, με την ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΚΠΤΩΣΗΣ μόλις 41,70% μεταξύ της αρχικής και της τελευταίας. Γι΄ αυτό καταγράφουν στην απόφαση ότι αποδέχονται την γνωμοδότηση του Τεχνικού Συμβουλίου, η οποία γνωμοδότηση όμως αναφέρει ότι δεν υπάρχουν στοιχεία για να κρίνει!!!!
  11. Ο σχετικός νόμος αναφέρει ξεκάθαρα, ότι η Οικονομική Επιτροπή έχει την ευθύνη της απόφασης. Αν δηλαδή θα προχωρήσει στην αποδοχή μιας τόσο χαμηλής έκπτωσης, που σε σχέση με την ανάδειξη του αρχικού αναδόχου, έχει διαφορά 2,5 εκατ. ευρώ.
  12. Αλήθεια, η Πρόεδρος του Τεχνικού Συμβουλίου της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου κ.Μαυράκη τι γνώμη έχει για όλα αυτά;
  13. Το έργο όπως επισημάναμε χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ 2014-2020 της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης. Θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον αν η αρμόδια Διαχειριστική Αρχή θα εγκρίνει την υπογραφή της σύμβασης μετά τα ανωτέρω και με την τεράστια διαφορά έκπτωσης 41,70%. Γιατί με την επιλογή από την Οικονομική Επιτροπή του δήμου Ορεστιάδας αναδόχου με έκπτωση 5%, το έργο θα κοστίσει 5,7 εκατ. ευρώ, ενώ η ίδια το είχε αναθέσει με 3,2 εκατ. ευρώ, αποδεχόμενη αρχικά την μεγαλύτερη έκπτωση 46,70%.

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΡΓΟΥ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ 5%

Τι θα μπορούσε να γίνει, ώστε να μην κοστίσει το έργο συνολικού προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ, εκατομμύρια περισσότερο; Να ξαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός, αφού δεν πρόκειται για κάποιο έργο έκτακτης ανάγκης, αλλά και ο προηγούμενος που δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί 15 μήνες μετά την έναρξη του. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι οι νέες προσφορές εκπτώσεων από εταιρείες, παρά τις ανατιμήσεις υλικών που προαναφέραμε, μπορεί να μην φτάσουν στο ύψος του 46,70% που ήταν αυτή του αρχικού αναδόχου SOLIS A.E, αλλά σίγουρα θα είναι ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ από το 5% της κοινοπραξίας Λασκαράκης ΑΚΜΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Τ.Ε. και ΜΕ.ΚΟΝ. Α.Ε.), η οποία παίρνει το έργο με κόστος 5,7 εκατ. ευρώ και μόλις 300.000 ευρώ έκπτωση. 

Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι στην συγκεκριμένη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής απουσίαζαν και φυσικά δεν το ψήφισαν οι Ηλίας Αγγελακούδης και Χρήστος Καζαλτζής, ενώ οι υπόλοιποι το ενέκριναν ομόφωνα. Δηλαδή οι

ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ (Πρόεδρος)
ΠΑΛΛΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ
ΟΡΜΑΝΛΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΜΑΝΑΒΗ ΜΑΡΙΑ (από την παράταξη Γκουγκουσκίδου).

Αλήθεια, ο Πολιτικός Μηχανικός στο επάγγελμα και δημοτικός σύμβουλος Διαμαντής Παπαδόπουλος, που είναι μάλιστα και πρωτεργάτης των “αυτονομιστών” του βορείου Έβρου και θέλει να… σώσει την περιοχή, με βάση την επαγγελματική του εμπειρία συμφωνεί με όλα αυτά; Όταν βέβαια ο συγκεκριμένος συμμετείχε στις τελευταίες δημοτικές εκλογές και εκλέχθηκε, ενώ δεν είχε τέτοιο δικαίωμα βάση του νόμου για τα κωλύματα εκλογιμότητας γιατί είχε αναλάβει έργο του δήμου Ορεστιάδας αρκετών χιλιάδων ευρώ, προφανώς… ψάχνουμε ψύλλους στ’ άχυρα.