Η Toyota εμπλουτίζει τη γκάμα της με μια ακόμα SUV πρόταση, το Yaris Cross, που όπως φαίνεται από την πρώτη κιόλας «ματιά», έχει όλα όσα χρειάζεται για να σπάσει τα ταμεία.
Υπάρχουν δύο ειδών αγοραστές αυτοκινήτου: Αυτοί που λένε “Toyota” και κολλάει το στόμα τους από τα μέλια και εκείνοι που στην καλύτερη περίπτωση μένουν παγερά αδιάφοροι.
Το στοίχημα, λοιπόν, όπως και σε κάθε νέο μοντέλο της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι το αν θα καταφέρει να φέρει νέους πελάτες στην αντιπροσωπεία, μια και οι φανατικοί… Toyot-άκηδες δεν περιμένουν καν να το δουν και το παραγγέλνουν από την πρώτη φωτογραφία. Το Yaris Cross είναι η αλήθεια πως σε κερδίζει, πριν καν το οδηγήσεις.
Λίγο η «σύνδεσή του» με τη σταθερή αξία που λέγεται Yaris, λίγο η τιμολογιακή του τοποθέτηση, το Yaris Cross σου δίνει πριν το οδηγήσεις όλα όσα χρειάζεσαι για να το δεις ζεστά και να το προσεγγίσεις. Στην πραγματικότητα και σε ότι έχει να κάνει με την σχεδίασή του, το νέο μοντέλο της Toyota είναι πιο ωραίο από κοντά. Οι φωτογραφίες που βλέπαμε πριν φτάσει στα χέρια μας, προφανώς και το αδικούν.
Η οπτική συγγένεια με το Yaris είναι «τόση-όση» για να μην το περνάει κανείς για μια απλή υπερυψωμένη έκδοση του μοντέλου, ενώ έχει «πινελιές» που το κάνουν πραγματικά ξεχωριστό. Ιδιαίτερα το εμπρός μέρος του Yaris Cross με τα ψηλά τοποθετημένα φωτιστικά του σώματα και τα κάθετα LED ημέρας, δείχνει από κάθε γωνία πως είναι καινούργιο μοντέλο.
Η δυνατότερη εικόνα όμως του αυτοκινήτου είναι η… οπίσθια. Το πίσω μέρος του Yaris Cross αποπνέει δυναμισμό και παραπέμποντας σε μοντέλο της Lexus, τονίζει το πρεστίζ του νεότευκτου μοντέλου. Ομοίως και από το πλάι, όπου τα χαμηλά τοποθετημένα προστατευτικά στις πόρτες με την ονομασία του μοντέλου, διαμορφώνουν μια συνολική εικόνα ευχάριστη και πολύ φρέσκια.
Στα ενδότερα, το Yaris Cross συνεχίζει να εκπλήσσει ευχάριστα. Οι χώροι για τα αντικείμενα είναι διάσπαρτοι και βρίσκονται σε «έξυπνα» σημεία μέσα στην καμπίνα. Συνηθίζεις σχετικά εύκολα τις «ιδιαιτερότητες» που έχουν να κάνουν με τα «κρυμμένα» εσωτερικά χερούλια για το άνοιγμα των θυρών και την «υψομετρική διαφορά» του αγκώνα από τον καρπό όπου πέφτει στους διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα.
Εκεί σταματούν και οι όποιες αφορμές για παράπονα, μια και το Yaris Cross είναι αυτό που περιμένεις από ένα μικρό και «έξυπνο» μοντέλο, γεμάτο μικρούς χώρους για αντικείμενα. Ο πίνακας οργάνων με την ψηφιακή του σύνθεση, είναι τυπικός για μοντέλο της Toyota και φυσικά πλήρης σε ότι έχει να κάνει με τις πληροφορίες που μπορεί να ζητήσει ο οδηγός.
Η κεντρική οθόνη είναι νέα για τα δεδομένα της Toyota, έχει γρήγορο λογισμικό και σχετικά εύκολη πλοήγηση. Πλαισιώνεται από «φυσικούς» διακόπτες που δίνουν πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες, προσεγγίζοντας έτσι και τους πιο παραδοσιακούς που δεν «τα βρίσκουν» με τις επιφάνειες που αλλάζουν ρόλους στην high definition οθόνη αφής με διαγώνιο 9 ιντσών.
Χωροταξικά, το Yaris Cross δεν προσφέρει κάτι παραπάνω σε σχέση με το Yaris για τους εμπρός επιβάτες. Οι πίσω μπορεί να αισθανθούν πιο άνετα σε ότι έχει να κάνει με το διαθέσιμο ύψος αλλά στο πλάτος, η διαφορά είναι μικρή για να γίνει αισθητή όταν στο μονοκόμματο κάθισμα κληθούν να κάτσουν τρεις ενήλικοι.
Μεγάλη διαφορά εντοπίζεται στο χώρο των αποσκευών, όπου το αυξημένο ύψος τον φέρνει στο κατώφλι των 400 λίτρων που έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε μια νορμάλ χωρητικότητα για αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας. Το «διπλό» πάτωμα, με δύο ανισομεγέθη κομμάτια στην επένδυση, δίνει τη δυνατότητα διαχωρισμού και ακινητοποίησης για κάποιες αποσκευές- λεπτομέρεια πολύ χρήσιμη σε κάθε περίπτωση.
Μέχρι εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που έχει τα γενικά χαρακτηριστικά του Yaris, χωρίς ιδιαίτερη χωροταξική αναβάθμιση, πέραν του χώρου για τις αποσκευές που όπως και να το κάνουμε, είναι σημαντικός. Μηχανολογικά, η επιλογή της Toyota να συνεχίσει με τον ατμοσφαιρικό 1.500άρη τρικύλινδρο, είναι αυτή που θα φέρει κάποια γκρίνια στο προσκήνιο.
Κι αυτό γιατί, εξ ορισμού ο τρικύλινδρος δεν μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων σε ότι έχει να κάνει με τα λειτουργικά του χαρακτηριστικά. Είναι τραχύς και παράγει θόρυβο που περνάει στην καμπίνα, στο μεγαλύτερο εύρος των στροφών λειτουργίας. Έχει ένα σχετικά μικρό «παράθυρο» από το ρελαντί έως τις 2.500 σ.α.λ. περίπου, στο οποίο «θα περάσει απαρατήρητος» αλλά στο υπόλοιπο φάσμα, ακούγεται.
Ακούγεται ενώ περνάει και σχετικός κραδασμός που δεν ταιριάζει με το συνολικά πολύ προηγμένο και πολιτισμένο προφίλ του αυτοκινήτου. Επιπλέον, ενώ στην πραγματικότητα η απόδοσή του είναι ικανοποιητική και συνεργάζεται με το 6άρι κιβώτιο που έχει «απλωτή» κλιμάκωση (με τη δεύτερη σχέση, περνάει τα 100 χλμ./ώρα φτάνοντας στο όριο του μοτέρ στις 7.000 σ.α.λ.) και εξαιρετικό επιλογέα, οι επιδόσεις του δεν μπορούν να συγκριθούν με ανταγωνιστικά τρικύλινδρα σύνολα ακόμα και με μικρότερο κυβισμό.
Αντικειμενικά, οι 125 ίπποι δεν είναι λίγοι. Η ροπή των 153 Nm όμως, είναι από τη στιγμή που για παράδειγμα ο χιλιάρης Ecoboost της Ford στο –ανταγωνιστικό- Puma, στην έκδοση με τους ίδιους ίππους, έχει 200 Nm και μάλιστα σε πολύ χαμηλότερες στροφές λειτουργίας. Προφανώς είναι το turbo που κάνει τη διαφορά να φαίνεται τεράστια υπέρ του κινητήρα της Ford. Στην πράξη όμως, αυτό που φαίνεται στο Yaris Cross, είναι μια συνεχής «ανάγκη» για πίεση στο μοτέρ προκειμένου να πάρεις ότι περισσότερο μπορείς.
Αυτό έχει και τη σχετική επίπτωση στην κατανάλωση. Δεν αμφιβάλλουμε πως μια τιμή κοντά στην εργοστασιακή (6,2 λίτρα/100 χλμ.) είναι εφικτή, μια και οι αποχρώσες ενδείξεις που έχουμε από τη συνύπαρξή μας με το μοντέλο μας οδηγούν αβίαστα εκεί. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της δοκιμής, δεν μπορέσαμε να «στείλουμε» το δείκτη της μέσης κατανάλωσης κάτω από το 7,3 που σημειώνουμε ως μέση- στην οποία περιλαμβάνεται και αρκετή «πίεση» για το μοτέρ.
Ενδεικτικά σημειώνουμε πως τα 100 χλμ./ώρα με 6η, φέρνουν τον κινητήρα στις 2.500 σ.α.λ., ενώ στο κοντέρ βλέπεις 140 χλμ./ώρα, με τις σ.α.λ. να είναι ελάχιστα πάνω από τις 3.500– με ότι κι αν σημαίνει αυτό σε ότι έχει να κάνει με το θόρυβο που έρχεται από το μοτέρ στην καμπίνα, ο οποίος αξίζει να σημειώσουμε πως μας φάνηκε περισσότερος από εκείνον της αεροδυναμικής αντίστασης.
Ο επιλογέας των ταχυτήτων είναι εξαιρετικός. Σαφής και με σχετικά μικρές διαδρομές στις κινήσεις του, έρχεται να δώσει αυτοπεποίθηση στον οδηγό με τη σιγουριά που του εμπνέει. Ελαφρύς και ο συμπλέκτης, τυπικός για μοντέλο της Toyota, συμβάλλει στην αίσθηση της ευκολίας των χειρισμών που σου μένει ως αίσθηση από όλες τις σύγχρονες και μη προτάσεις της Ιαπωνικής εταιρείας.
Κατά τα άλλα το Yaris Cross έχει μία αίσθηση αυξημένου βάρους σε σχέση με το Yaris η οποία όμως κάθε άλλο παρά δυσάρεστη είναι. Δίνει σιγουριά στο πάτημα και πραγματικά απογειώνει τη συμπεριφορά της ανάρτησης που σε κακοστρωμένους δρόμους δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας (με τις 18άρες ζάντες και τα 215/50 ελαστικά της έκδοσης Elegant που είχαμε στη διάθεσή μας).
Η απόσβεση είναι εξαιρετική και δίνει την αίσθηση πολύ μεγαλύτερου αυτοκινήτου, θυμίζοντας κάτι από υδροπνευματική ανάρτηση στην αποτελεσματικότητα- ειδικά όταν κληθεί να αντιμετωπίσει τα κλασικά εργολαβικά χαντάκια κάθε μεγέθους, διατομής και βάθους, που μένουν να χάσκουν στους δρόμους της Αττικής και όχι μόνο.
Η ανάρτηση που κρατάει το αμάξωμα στα 17 εκατοστά από το έδαφος αποτελεί το στοιχείο του αυτοκινήτου που ξεχωρίζει, εντάξει, έστω και στη δεύτερη θέση (πίσω από την εμφάνιση) του Yaris Cross. Δείχνει μια μικρή «τεμπελιά» στην επαναφορά, στο rebound, όταν οι αλλεπάλληλες αλλαγές κατεύθυνσης με αυξημένη ταχύτητα είναι το ζητούμενο από τον οδηγό. Αυτό όμως είναι πραγματικά πταίσμα μπροστά στη συνολικά άριστη διαγωγή της στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων.
Ο οδηγός έχει στα χέρια του ένα σαφές τιμόνι και σχετικά βαρύ (τεχνηέντως) που σε κάθε περίπτωση ανταποκρίνεται ιδανικά. Δεν έχει την έφεση στη μεταφορά πληροφορίας που έχει το αντίστοιχο του Ford Puma αλλά με την αμεσότητά του καλύπτει αποτελεσματικά το συγκεκριμένο «κενό», καθώς αποδεικνύεται καλύτερο από αυτό που θα περίμενε κανείς σε ένα τυπικό μοντέλο της Toyota.
Ερχόμαστε, λοιπόν, και στο χαρακτηριστικό που θα κάνει τη διαφορά για το νέο μοντέλο της Toyota, δηλαδή την τιμή του. Στα 17.470 ευρώ της βασικής, το νέο Yaris Cross με τον ατμοσφαιρικό 1.500άρη, είναι μια πρόταση που μπορεί να κάνει αυτό που περιμένει η Toyota φέρνοντας πολύ κόσμο στις αντιπροσωπείες της. Οι πολλές εκδόσεις του μοντέλου, θα δώσουν λύση σε κάθε απαίτηση, αυξάνοντας αναλογικά και την τιμή.
Το «δικό μας» Yaris Cross, με τη διχρωμία (Bi-Tone) στην έκδοση Elegant, έχει τιμή εκκίνησης τα 23.660 ευρώ και έχει να επιδείξει σε επίπεδο εξοπλισμού, τις 18άρες που λέγαμε νωρίτερα (η βασική έκδοση έρχεται με 16άρες) και ορισμένα χαρακτηριστικά όπως είναι η ασύρματη φόρτιση για το smartphone και το πληρέστερο πακέτο εκμετάλλευσης του λογισμικού, με τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.
Συμπερασματικά, το Yaris Cross έχει τον τρόπο του να κερδίσει και όσους δεν ανήκουν στην πρώτη κατηγορία αγοραστών αυτοκινήτων που αναφέρουμε στην αρχή της δοκιμής. Νομοτελειακά, έχοντας όλα εκείνα τα στοιχεία που έχουν πέραση στη σύγχρονη εποχή της αγοράς αυτοκινήτου (Crossover με «κρατημένες» διαστάσεις) και την Toyota να «υπογράφει» το επίπεδο ποιότητας κατασκευής, αξιοπιστίας και αξίας μεταπώλησης, το Yaris Cross θα πρωταγωνιστήσει- και μην έχετε καμία αμφιβολία επ’ αυτού.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 1.490 cc
Ισχύς: 125 PS/6.600 rpm, 153 Nm/4.800-5.000 rpm,
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100km/h: 10,9 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μέση κατανάλωση (εργοστασίου – δοκιμής): 6,2 lt./100 km. – 7,3 lt./100 km.
Εκπομπές CO2: 140 gr/km
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.180 x 1.765 x 1.595 mm
Βάρος: 1.160-1.220 kg
Χώρος αποσκευών: 397 lt
Τιμή: Από 17.470 ευρώ (έκδοση Αctive)
Πηγή: newsauto.gr