“Κλειδώνει” η επίσπευση δημιουργίας της μονάδας LNG στην Αλεξανδρούπολη, λόγω της ενεργειακής κρίσης

“Κλειδώνει” η επίσπευση δημιουργίας της μονάδας LNG στην Αλεξανδρούπολη, λόγω της ενεργειακής κρίσης

Δείχνει να “κλειδώνει” πλέον, μετά τις τελευταίες εξελίξεις με τη διακοπή παροχής φυσικού αερίου σε Βουλγαρία και Πολωνία από την Ρωσία, η επίσπευση κατασκευής της υποδομής για την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η Gastrade εξετάζει το πώς μπορεί να επιταχυνθούν οι ρυθμοί υλοποίησης εναλλακτικών πηγών τροφοδοσίας της αγοράς που θα αντικαταστήσουν το ρωσικό αέριο και να ολοκληρωθεί η κατασκευή ώστε να λειτουργήσει ακόμα και νωρίτερα από 6 μήνες σε σχέση με την αρχική ημερομηνία παράδοσης που ήταν το 2023.

Σε 166,7 εκατ. ευρώ

Το νέο τέρμιναλ είναι ένα πρότζεκτ συνολικού ύψους 410 εκατ. ευρώ που έχει πλήρως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους αλλά και μέσω της συμμετοχής των ιδιωτών μετόχων του.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ. Μάλιστα την περασμένη εβδομάδα εκταμιεύτηκαν για τις ανάγκες του έργου πρόσθετοι πόροι ύψους 9,7 εκατ. ευρώ για την προμήθεια της πλωτής μονάδας, η οποία μετασκευάζεται στα ναυπηγεία της Σιγκαπούρης. Με την ολοκλήρωση της υποδομής, η νέα μονάδα θα μπορεί να μεταφέρει 5,5 δισ. κ.μ. LNG προς την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.

Το FSRU Aλεξανδρούπολης θα αποτελέσει την τέταρτη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας με μέγιστη δυναμικότητα παροχής έως και 944.000 κυβικά μέτρα (κ.μ.) ανά ώρα ή 8,3 δισ. κ.μ. ετησίως και με αποθηκευτική ικανότητα 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Το αέριο μέσω του αγωγού IGB, που ολοκληρώνεται στα μέσα του 2022, θα φτάνει στη Βουλγαρία και μελλοντικά στη Σερβία μέσω της διασύνδεσης Βουλγαρίας – Σερβίας, όπως και στη Βόρεια Μακεδονία μέσω του προωθούμενου σχεδίου διασύνδεσης με την Ελλάδα. Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 363,7 εκατ. ευρώ, αποτελείται από μια πλωτή μονάδα παραλαβής και προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του οποίου το αέριο θα μεταφέρεται στο εθνικό σύστημα μεταφοράς.

Στην εταιρεία Gastrade του ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το project, συμμετέχουν επίσης η Gaslog Investments, 100% θυγατρική της εταιρείας Gaslog που κατέχει και διαχειρίζεται πάνω από 35 πλοία μεταφοράς LNG, η ΔΕΠΑ Εμπορίας με ποσοστό 20%, η Bulgartransgaz EAD (BTG) που είναι ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου της Βουλγαρίας με μερίδιο 20% και ο ΔΕΣΦΑ με ποσοστό 20%.

Η Gastrade έχει δρομολογήσει και ένα δεύτερο FSRU στο Θρακικό πέλαγος, ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Το FSRU Θράκης θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.