Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς: «Ξαναζωντανεύει» ο αγωγός πετρελαίου, αποκαλύπτει το κορυφαίο αραβικό κανάλι «Αλ Τζαζίρα»

Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς: «Ξαναζωντανεύει» ο αγωγός πετρελαίου, αποκαλύπτει το κορυφαίο αραβικό κανάλι «Αλ Τζαζίρα»

Το αραβικό δίκτυο Αλ Τζαζίρα αποκαλύπτει την «αναθέρμανση» του σχεδίου για τον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Είναι, ιστορικά, ο πρώτος αγωγός που σχεδιάστηκε στην Ελλάδα, όμως έμεινε στα χαρτιά…

Το αραβικό δίκτυο υποστηρίζει τώρα, ότι το σχέδιο ανασύρθηκε από τα αρχεία και έχει ήδη μπει στο τραπέζι μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας.

Το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ρωσικό πετρέλαιο που ετέθη σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, οδηγεί την Ελλάδα και τη Βουλγαρία σε συζητήσεις για την αναβίωση ενός πετρελαιαγωγού που έχει «απορριφθεί» εδώ και καιρό, όμως έχει το πλεονέκτημα ότι παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου.

Ο αγωγός σχεδιάστηκε για να εκτείνεται στα 280 χιλιόμετρα (περίπου 174 μίλια), από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στο Αιγαίο μέχρι το λιμάνι του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και μπορεί να συνεχίσει βόρεια μέχρι το λιμάνι της Κονστάντζας στη Ρουμανία, δήλωσε στο Aλ Τζαζίρα ο υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Ρομάν Χριστόφ.

«Έχουμε δύο χρόνια στη διάθεσή μας για παρέκκλιση (από τις κυρώσεις της ΕΕ) ώστε να αγοράζουμε ρωσικό πετρέλαιο. Όμως, μετά από αυτό, θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα λόγω της αύξησης των τελών διαμετακόμισης μέσω του Βοσπόρου», είπε ο Χρίστοφ απαντώντας σε ερώτηση του Αλ Τζαζίρα σε ενεργειακό συνέδριο στην Αθήνα.

Έτσι, έχουμε αρχίσει να συζητάμε για την αναβίωση του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και την επέκτασή του βόρεια προς τα λιμάνια της Βάρνας και της Κονστάντζας», πρόσθεσε.

«Στηρίζουμε το έργο», ανέφερε σε δήλωσή του ο Έλληνας υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας. Ωστόσο, κανένας από τους δύο υπουργούς δεν συμφώνησε να απαντήσει σε περαιτέρω ερωτήσεις.

Η κίνηση του εμπάργκο από μέρους της ΕΕ διακόπτει ουσιαστικά την κίνηση των δεξαμενόπλοιων από τον τερματικό σταθμό εξαγωγής πετρελαίου της Ρωσίας στο Νοβοροσίσκ, στην ανατολική ακτή της Μαύρης Θάλασσας, προς τα λιμάνια της ΕΕ στη δυτική ακτή της.

Εναλλακτικοί προμηθευτές πετρελαίου

Τα διϋλιστήρια στο Μπουργκάς και στην Κονστάντζα μπορούν όμως να αγοράσουν πετρέλαιο και από το Καζακστάν ή/και το Αζερμπαϊτζάν.

Ένας πετρελαιαγωγός του Καζακστάν καταλήγει στον τερματικό σταθμό Caspian Pipeline Consortium (CPC) κοντά στο Νοβοροσίσκ και ένας πετρελαιαγωγός του Αζερμπαϊτζάν καταλήγει στo Σούψα της Γεωργίας, νοτιότερα.