Φονική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Ολονύχτιες έρευνες στα συντρίμμια – Η μοιραία συνομιλία σταθμάρχη-μηχανοδηγού (ΒΙΝΤΕΟ)

Φονική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Ολονύχτιες έρευνες στα συντρίμμια – Η μοιραία συνομιλία σταθμάρχη-μηχανοδηγού (ΒΙΝΤΕΟ)

Συνεχίστηκαν  για δεύτερη νύχτα οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στα βαγόνια του επιβατηγού τρένου που συγκρούστηκε με εμπορευματικό τη νύχτα της Τρίτης (28.2.2023) στα Τέμπη, με αποτέλεσμα δεκάδες νεκρούς, τραυματίες και αγνοούμενους.

Μέχρι χθες το βράδυ της Τετάρτης έχει γίνει γνωστό πως οι νεκροί ανέρχονται σε 44 (οι 7 απανθρακωμένοι), οι τραυματίες σε 72 (οι 57 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία, οι 6 σε ΜΕΘ) και οι αγνοούμενοι είναι πάρα πολλοί, με τους φόβους ότι όλοι αυτοί οι αριθμοί μπορεί να αυξηθούν να είναι μεγάλοι, αφού η σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη ήταν τόσο σφοδρή με 2 βαγόνια να τυλίγονται στις φλόγες και τα υπόλοιπα να καταστρέφονται.

Οι 38 νεκροί που ακόμη δεν έχουν ταυτοποιηθεί είναι κυρίως νεαρά άτομα, ηλικίας από 20 έως 30 ετών. Για τον λόγο αυτό στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, ειδικά κλιμάκια της Ελληνικής Αστυνομίας έκαναν τις λήψεις γενετικού υλικού (DNA) από τους συγγενείς, το οποίο παραδόθηκε στην ιατροδικαστική υπηρεσία ώστε να γίνει και η ταυτοποίηση των σορών.

Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν βρεθεί 17 σακούλες με ανθρώπινα μέλη που δεν ξέρουν σε ποιον ανήκουν και δεν ανήκουν στους 38 νεκρούς!

Σύμφωνα με την ενημέρωση της πυροσβεστικής, η φωτιά που ξέσπασε ανέβασε τη θερμοκρασία μέχρι και τους 1.300 βαθμούς Κελσίου! Αυτό σημαίνει πως η διαδικασία αναγνώρισης – ταυτοποίησης των σορών γίνεται εξαιρετικά δύσκολη. Μέχρι χθες το βράδυ, οι έρευνες στράφηκαν στο τρίτο βαγόνι.

Τα τρία λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία

Τα λάθη που έγιναν στον σταθμό και οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη ήταν τρία σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα σιδηροδρομικών ατυχημάτων κ. Αναστάσιο Δέδε που στην ΕΡΤ.

Όπως είπε: «Το πρώτο λάθος ήταν η αλλαγή κατεύθυνσης του σιδηροδρόμου, που κατευθύνθηκε αντί για την άνοδο στην πορεία καθόδου. Το δεύτερο ότι δεν ελέγχθηκε από την στιγμή που ξεκίνησε και έφυγε, σε ποια γραμμή κινείται, και αυτό ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη. Το τρίτο λάθος από την στιγμή που έχεις μπροστά σου το πάνελ που ρυθμίζεις τα κλειδιά και το συγκεκριμένο 118, από την στιγμή που έφυγε το τρένο με μία απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι στην γραμμή ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει».

Ηχητικό ντοκουμέντο: Ακούστε τις μοιραίες εντολές του σταθμάρχη που έφεραν την τραγωδία

Τον διάλογο μεταξύ των μηχανοδηγών της αμαξοστοιχίας Ιntercity 62 και του σταθμάρχη της Λάρισας αποκάλυψε το «Πρώτο Θέμα»: όπως προκύπτει από τις σύντομες συνομιλίες, ο σταθμάρχης χωρίς να το αντιλαμβάνεται τους δίνει εντολή να μπει στην παρακαμπτήριο και να συνεχίσει το ταξίδι του από τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αθήνα, στην οποία ήδη εκινείτο η εμπορική αμαξοστοιχία.
Οι οδηγοί δεν παραξενεύτηκαν με το κόκκινο φωτόσημο που έβλεπαν μπροστά τους, καθώς το σύστημα φωτοσήμανσης δεν λειτουργεί. Μάλιστα, όπως έλεγαν σιδηροδρομικές πηγές, ο σταθμάρχης δεν αντελήφθη καν ότι το τρένο μπήκε στην αντίθετη γραμμή, οπότε δεν υπήρχε πιθανότητα να διορθώσει το λάθος του στα λίγα λεπτά που απέμεναν.
Στο ηχητικό ντοκουμέντο που ακολουθεί αναφέρονται τα εξής:

Μηχανοδηγός – Η Λάρισα ακούει;
Σταθμάρχης – Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου νέων Πόρων.
Μηχανοδηγός – Βασίλη φεύγω;
Σταθμάρχης – Φεύγεις, φεύγεις.
Μηχανοδηγός – Έγινε, καλό βράδυ.
Σταθμάρχης – Καλή συνέχεια.   

Είχε προηγηθεί διάλογος του σταθμάρχη με τον κλειδούχο, ο οποίος είναι αποκαλυπτικός του τι συνέβη:

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού – Βασίλη, να γυρίσω;
Σταθμάρχης – Όχι, όχι άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.
Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού – Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.
Η σύντομη αυτή συνομιλία φανερώνει τι πραγματικά συνέβη: Ο κλειδούχος ρώτησε τον σταθμάρχη αν έπρεπε να γυρίσει το κλειδί στην ευθεία -οπότε το τρένο θα συνέχιζε στην κανονική γραμμή, χωρίς πρόβλημα. Ωστόσο, ο σταθμάρχης του είπε ότι επρόκειτο να χρησιμοποιήσει τη διαγώνιο ένα τοπικό τρένο, όπως και συνέβη. Όμως, στη συνέχεια ο σταθμάρχης ξέχασε να γυρίσει το κλειδί, οπότε το Intercity μπήκε στο «αντίθετο ρεύμα».
Οι διάλογοι είναι τυπικοί -καθώς οι μηχανοδηγοί δεν είχαν λόγο να αμφισβητήσουν την εντολή του σταθμάρχη, αφού θεωρούσαν ότι είχε επικοινωνήσει με τον συνάδελφό του στον επόμενο σταθμό, στους Νέους Πόρους και θεώρησαν ότι η γραμμή ήταν ελεύθερη. Σημειώνεται ότι την συγκεκριμένη ημέρα είχαν καταγραφεί αρκετά τεχνικά προβλήματα, με αποτέλεσμα τμήματα των γραμμών να κλείνουν κατά διαστήματα.
Το ίδιο το Intercity είχε ξεκινήσει στις 22.48 με καθυστέρηση 48 λεπτών από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Παλαιοφάρσαλου -και έφτασε στο «ραντεβού του θανάτου» με την εμπορική αμαξοστοιχία λίγα λεπτά μετά τις 23.00.
Ο σταθμάρχης, αφού αρχικά υποστήριξε ότι είχε «κλειδώσει» το τρένο στην σωστή γραμμή «αλλά δεν υπάκουσε το σύστημα», παραδέχθηκε το μοιραίο λάθος του στην ανάκριση και βρίσκεται αντιμέτωπος με βαρύ κατηγορητήριο για ανθρωποκτονίες από αμέλεια.

«Ίσως να έκανα εγώ το λάθος» κατέθεσε ο σταθμάρχης μετά τη σύλληψή του

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η απολογία του σταθμάρχη ολοκληρώθηκε το βράδυ της Τετάρτης, με τον ίδιο να δηλώνει μεταξύ άλλων πως «ίσως να έκανα εγώ το λάθος» και τις αστυνομικές πηγές να επιβεβαιώνουν ότι εμμέσως αποδέχθηκε την ευθύνη του στην τραγωδία.

Ο 60χρονος σταθμάρχης συνελήφθη νωρίτερα την Τετάρτη, καθώς ήταν αυτός που είχε βάρδια στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας. Φαίνεται ότι δεν γύρισε το κλειδί ώστε να οδηγηθεί το επιβατηγό τρένο στη σωστή γραμμή. Πρόκειται για έναν πρώην αχθοφόρο του ΟΣΕ, που για 10 χρόνια ήταν μετακλητός υπάλληλος του υπουργείου Παιδείας.

Υπενθυμίζεται ότι έχει κηρυχθεί τριήμερο εθνικό πένθος μετά από εντολή του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ μετά από Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας, οι κηδείες των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη θα γίνουν δημοσία δαπάνη.

Μητσοτάκης: Υπερκομματική επιτροπή θα εξετάσει τα αίτια της τραγωδίας και τις καθυστερήσεις στα έργα

Σε έκτακτη δήλωση, μετά την επιστροφή του από τον τόπο της τραγωδίας στα Τέμπη, προέβη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για τον ανείπωτο πόνο των συγγενών των θυμάτων και των αγνοουμένων. Με ρώτησαν «γιατί», τόνισε, και μου είπαν «ποτέ ξανά».

Ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για τραγωδία που θα μείνει χαραγμένη στη συλλογική μας μνήμη, τονίζοντας ότι χάθηκαν δεκάδες συμπολίτες μας, οι περισσότεροι νέα παιδιά. Ακόμη, αναφέρθηκε στην παραίτηση του Κώστα Καραμανλή και ανακοίνωσε την αντικατάστασή του, μέχρι τις εκλογές, από τον Γιώργο Γεραπετρίτη, ενώ έκανε γνωστό ότι παραιτήθηκαν και οι επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ.


Αναλυτικά η δήλωση Μητσοτάκη για την τραγωδία στα Τέμπη 
Μόλις επέστρεψα από τον τόπο μιας τραγωδίας που θα μείνει για πάντα χαραγμένη στη συλλογική μας μνήμη. Δεκάδες συμπολίτες μας, οι πιο πολλοί νέα παιδιά, έχασαν εκεί τη ζωή τους, σε ένα φρικτό σιδηροδρομικό δυστύχημα χωρίς προηγούμενο στην πατρίδα μας. 
Ευχαριστώ από καρδιάς τις γυναίκες και τους άνδρες του κρατικού μηχανισμού που κινητοποιήθηκαν από την πρώτη στιγμή. Πυροσβέστες και διασώστες, στελέχη του ΕΚΑΒ, της Αστυνομίας, της Αυτοδιοίκησης, όπως και τους γιατρούς και υγειονομικούς και τους ψυχολόγους στα νοσοκομεία μας. Έκαναν και κάνουν το καλύτερο δυνατό σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. 
Συνάντησα συγγενείς των θυμάτων και των αγνοουμένων στο νοσοκομείο της Λάρισας. Μέσα στον ανείπωτο πόνο τους, με περίσσευμα αξιοπρέπειας, με ρώτησαν «γιατί». Και μου είπαν «ποτέ ξανά». Τους οφείλουμε μία ειλικρινή απάντηση. 
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, αναλαμβάνοντας την αντικειμενική πολιτική ευθύνη, υπέβαλε αμέσως την παραίτηση του. Το ίδιο και οι επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Η στάση του τον τιμά, καθώς όλα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος. 
Μεταβατικός Υπουργός, μέχρι τις εθνικές εκλογές, ορίζεται ο Υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, από τον οποίο ήδη ζήτησα να προχωρήσει γρήγορα στη σύσταση ανεξάρτητης και υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, που θα εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος. Αλλά θα εξετάσει και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. 
Ταυτόχρονα, η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δική της δουλειά. Οι ευθύνες θα αποδοθούν. Ενώ η πολιτεία θα σταθεί δίπλα στις οικογένειες των θυμάτων. Θα πενθήσουμε τα παιδιά μας, τα αδέρφια μας, τους φίλους μας. Θα μείνουμε ενωμένοι και σε αυτή την τραγωδία. Και, μετά, θα σκύψουμε το κεφάλι και θα σφίξουμε τα δόντια. Θα δουλέψουμε ώστε αυτό το «ποτέ ξανά» που άκουσα στη Λάρισα να μην μείνει λόγος κενός. 
Σας το υπόσχομαι.