Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο ύψους 186.667.916 ευρώ με ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση

Με το ποσό των 186.667.916,75 ευρώ χρηματοδοτείται η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο (ΕΡΓΟΣΕ) μέσω κοινοτικών πόρων για τη συγχρηματοδότηση σιδηροδρομικών έργων, που θα υλοποιηθούν στην επόμενη τετραετία.

Αυτό ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα προχωρά στην ανάταξη και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, στη βάση ολοκληρωμένου επενδυτικού σχεδίου για αειφορικές και ανθεκτικές υποδομές. Σημείωσε ακόμα ότι σημαντικό βήμα αποτελεί η εξασφάλιση άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ (518.865.020 ευρώ) κοινοτικών πόρων για τη συγχρηματοδότηση σιδηροδρομικών έργων, που θα υλοποιηθούν στην επόμενη τετραετία και προέρχονται από την τελευταία πρόσκληση του φακέλου Ταμείου Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF II).

Οι εγκριθείσες προτάσεις συμπληρώνουν κενά στο βασικό άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π) και αφορούν στα ακόλουθα έργα:

1. Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας (112.075.200 ευρώ).
2. ⁠Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ- Οινόη (192.142.704 ευρώ).

3. ⁠Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο (ΕΡΓΟΣΕ) (186.667.916,75 ευρώ).
4. Νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (ETCS L1) στο τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο (27.979.200 ευρώ).

Το ποσό αυτό συμπληρώνεται με εθνικούς πόρους, δημιουργώντας ευκαιρίες για απασχόληση και αποδέσμευση της αναπτυξιακής εντροπίας Περιφερειών της χώρας. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διασυνοριακή συνδεσιμότητα με τη Βουλγαρία και την ανάπτυξη πολυτροπικού διαδρόμου μεταφορών με τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, της Βαλτικής, αλλά και την Ουκρανία.

Ειδικότερα, με αφορμή την έγκριση τεσσάρων (4) σιδηροδρομικών έργων για συγχρηματοδότηση από το Μηχανισμό για τη Σύνδεση της Ευρώπης ΙΙ (CEF II), ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ανέφερε: «Η έγκριση των τεσσάρων έργων, αν και αποτελεί αναγνώριση της συνεχούς και αδιάλειπτης προσπάθειας της Ελληνικής Κυβέρνησης να ανατάξει το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και να ξεπεράσει χρόνιες παθογένειες του συστήματος, είναι μόνο η αρχή της διαδρομής της 20ετούς επενδυτικής στρατηγικής στον σιδηρόδρομο.

Με όραμα το τρίπτυχο Αναβάθμιση – Ασφάλεια – Ανάπτυξη, τίθεται άμεσα σε επεξεργασία σχέδιο προτάσεων που θα ολοκληρώνει τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και θα συνδέει στρατηγικά λιμάνια της χώρας με τον ΠΑΘΕ/Π. Σκοπός η διεκδίκηση νέας συγχρηματοδότησης εντός του 2025 για την ανάπτυξη του δικτύου έως το 2030, στη βάση των απαιτήσεων που θέτει ο νέος κανονισμός για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΕΕ) 2024/1679 και με γνώμονα την ανθεκτικότητα των υποδομών. Η αναζωογόνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας επιβάλει τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου, σύγχρονου, γρήγορου και απολύτως ασφαλούς δικτύου, σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δίκτυα, ικανού να αποτελέσει αναπόσπαστο και νευραλγικό βραχίονα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και να προσελκύσει διεθνείς ροές».

Ξεκινά το «Νέα Καρβάλη – Τοξότες»

Ακόμα και μέσα στη εβδομάδα θα προκηρυχθεί το τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας που τέθηκε σε προτεραιότητα, μιας και ήταν το μοναδικό που εξασφάλισε χρηματοδότηση από τον προηγούμενο κύκλο του CEF. Επί της ουσίας, η χώρα μας εξαιτίας κυρίως του αντίκτυπου του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, δεν κατάφερε να πείσει την Ευρώπη να «κλειδώσει» χρήματα για τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Τώρα, το υπουργείο τρέχει για να μην χαθούν τα 211 εκατ. που εγκρίθηκαν από τον προηγούμενο φάκελο. Το τμήμα που αποσπάσθηκε από τη μεγάλη εργολαβία, ύψους 1,68 δισ. ευρώ, για το μεγάλο έργο «Θεσσαλονίκη – Τοξότες» μήκους 206 χλμ, έχει προϋπολογισμό 239,56 εκατ. ευρώ. Η προκήρυξη για τα 37 χλμ. νέας μονής γραμμής που θα συνδέσει το υπό ανάπτυξη εμπορευματικό λιμάνι της Νέας Καρβάλης με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στους Τοξότες της Ξάνθης, θα γίνει με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έδωσε ο κ. Σταϊκούρας, οι οικονομικές προσφορές τοποθετούνται την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, ώστε να πέσουν υπογραφές μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

Στο αντικείμενο της αυτοτελούς σύμβασης δεν περιλαμβάνονται η ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, που μένουν προίκα στο «παλιό» διαγωνισμό. Δεδομένου ότι προκηρύχθηκε με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, υπάρχει ευελιξία ως προς τη διαμόρφωση του φυσικού αντικειμένου. Ο μεγάλος διαγωνισμός δεν ακυρώνεται, παρόλα αυτά στο στρατηγικό πλάνο του νέου ΟΣΕ μετατίθεται σε ορίζοντα 20ετίας. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν οι: ΑΒΑΞ – Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat και ΕΛΛΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος.