Οδεύουμε προς τα τέλη Αυγούστου και τα υδροπλάνα που κάποιοι από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης διατυμπάνιζαν πως θα ξεκινήσουν πτήσεις προς Σαμοθράκη στις 20 Αυγούστου, είναι άφαντα.
Ουδείς μάλιστα μπορεί να πει με βεβαιότητα, αν τελικά και πότε θα ξεκινήσει έστω κάποια… δοκιμαστική πτήση από την Αλεξανδρούπολη προς το νησί, μέσω των υδάτινων πεδίων για τα οποία κάποιοι εκπροσωπώντας την Περιφέρεια ΑΜΘ διαβεβαίωναν ότι είναι έτοιμα. Μάλιστα κάποιοι είχαν επικοινωνήσει με το Evros-news.gr και μας κατηγορούσαν γιατί δεν προβάλλουμε έντονα αυτή την σπουδαία εξέλιξη που θα υλοποιηθεί σε λίγο καιρό. Απλά είχαμε ρωτήσει κάποιους που γνωρίζουν άριστα το θέμα και μας είχαν πει να… κρατάμε μικρό καλάθι. Μέχρι τώρα-δυστυχώς-δικαιώθηκαν.
Για εμπορικές πτήσεις, μεταφορά δηλαδή επιβατών σε… 13 λεπτά (χωρίς να έχει γίνει καμιά έστω και δοκιμαστική πτήση για τον χρόνο που απαιτείται να ξεκινήσει από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την προσθαλάσσωση στην Καμαριώτισσα) και με 40 ευρώ όπως… διαφήμιζαν κάποιοι και διάφορα δημοσιεύματα, ας μην συζητάμε καλύτερα. Γιατί όχι μόνο από Αλεξανδρούπολη για Σαμοθράκη, αλλά ΠΟΥΘΕΝΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΙΙΟΥΝΤΑΙ ΠΤΗΣΕΙΣ ΥΔΡΟΠΛΑΝΩΝ αυτή την στιγμή. Ούτε καν στα νησιά των Σποράδων όπου έγιναν κάποιες δοκιμαστικές πτήσεις αρχές Ιουλίου, αλλά ούτε και στην Κέρκυρα, που η μια από τις δυο εταιρείες με υδροπλάνα, διαβεβαίωναν πως από το Πάσχα θα είχαν ξεκινήσει πτήσεις.
Αυτή την στιγμή υπάρχουν δυο εταιρείες στην χώρα μας, η “Hellenic Seaplanes” και η “Ελληνικά Υδατοδρόμια”, αλλά και οι δυο μαζί δεν έχουν περισσότερα από… τρία υδροπλάνα. Οπότε, εύκολα καταλαβαίνει κανείς πως ακόμα και αν τελικά αρχίσουν πτήσεις, έστω και δοκιμαστικές γιατί εμπορικές ουδείς μπορεί να πει κάτι με βεβαιότητα, δεν θα είναι σε καμιά περίπτωση προτεραιότητα τους η… Σαμοθράκη, αλλά σίγουρα νησιά με πολύ μεγαλύτερο μεταφορικό ενδιαφέρον λόγω αυξημένης ροής τουριστών.
Οι υπογραφές και οι διαβεβαιώσεις Κοζάρη
Υπενθυμίζεται πως τον περασμένο Ιούλιο, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, στο πλαίσιο του στρατηγικού της σχεδιασμού για την ποιοτική ανάπτυξη των περιοχών της, είχε αναλάβει την πρωτοβουλία να δημιουργήσει υδάτινα πεδία στην Αλεξανδρούπολη και την Σαμοθράκη. Η υλοποίηση της απόφασης θα γινόταν στις 20/8 μέσω της «Αναπτυξιακής Εταιρίας Έβρου Α.Ε.», η οποία υπέγραψε σχετική σύμβαση με την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια».
Στο νομό Έβρου και όσον αφορά τις πτήσεις προς Σαμοθράκη, το θέμα χειρίστηκε εκ μέρους της Περιφέρειας ΑΜΘ ο Πρόεδρος της Αναπτυξιακής Εταιρείας Έβρου, Νίκος Κοζάρης, ο οποίος ως γνωστόν διορίστηκε εκεί από τον Περιφερειάρχη Χριστόδουλο Τοψίδη, με τον οποίο ήταν υποψήφιος αλλά δεν εκλέχθηκε. Ο κ.Κοζάρης, που υπέγραψε σύμβαση συνεργασίας για τη δημιουργία υδάτινων πεδίων σε Αλεξανδρούπολη και Σαμοθράκη εκ μέρους της Αναπτυξιακής Εταιρείας Έβρου ΑΕ με την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια», πήρε σβάρνα τα ραδιόφωνα, τις τηλεοράσεις και τα σάιτ και διαβεβαίωνε σε όλους τους τόνους ότι μέχρι τα τέλη Αυγούστου θα μπορεί όποιος θέλει να πηγαίνει στη Σαμοθράκη με υδροπλάνο. Μάλιστα αρκετοί τον πίστεψαν και έψαχναν να βρουν μ ποιον τρόπο θα… κλείσουν εισιτήρια.
Φυσικά δεν πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη 20 Αυγούστου 2024, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί, καμιά πτήση υδροπλάνου από την Αλεξανδρούπολη προς την Σαμοθράκη. Η οποία σύμφωνα με δημοσιεύματα θα διαρκούσε 13 λεπτάθα κόστιζε 40 ευρώ και θα γινόταν 6 πτήσεις καθημερινά. Ο Αερολιμενάρχης Στέλιος Ζαντανίδης δήλωσε άγνοια πότε θα γίνει αυτό, αλλά και ότι δεν γνωρίζει που θα είναι τα υδάτινα πεδία, πως θα ξεκινήσει το εγχείρημα για το οποίο υποτίθεται θα έχει εμπλοκή και το αεροδρόμιο “Δημόκριτος”, αφού από εκεί θα απογειώνονταν πιθανόν τα υδροπλάνα.
Ο Πρόεδρος της Αναπτυξιακής Εταιρείας Έβρου Νίκος Κοζάρης που δήλωνε σίγουρος για ένραξη πτήσεων των υδροπλάνων στον Έβρο, τώρα τα… ρίχνει στην Κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις. Υποστηρίζει πως το όλο εγχείρημα βρίσκεται στην φάση αδειοδότησης. «Οι τεχνικοί φάκελοι έχουν φύγει από εμάς και έχουν ήδη αριθμό πρωτοκόλλου. Ό,τι ήταν να κάνουμε, το κάναμε. Τώρα αναμένουμε κινήσεις από τα δύο Υπουργεία, αυτό της Ναυτιλίας και αυτό των Υποδομών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κοζάρης. Μάλιστα τώρα λέει πως πιθανότατα στις αρχές Σεπτεμβρίου θα πετάξει το πρώτο μικρό υδροπλάνο (με θέσεις για 12 άτομα) από την Αλεξανδρούπολη προς Σαμοθράκη και πίσω.
Με μια απλή αναζήτηση πάντως που θα κάνει οποιοσδήποτε στο διαδίκτυο, θα διαπιστώσει ότι οι πτήσεις υδροπλάνων σε όλη την Ελλάδα ΔΕΝ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ πουθενά, ούτε στις Σποράδες που έγιναν και δοκιμαστικές και ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ πότε θα γίνει αυτό. Όχι για την Σαμοθράκη, αλλά έστω για κάποιον άλλον νησιωτικό προορισμό. Γιατί και οι δυο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα, αυτή την στιγμή δεν έχουν παρά μόνο δύο, το πολύ τρία υδροπλάνα.
Τέλος, άνθρωποι που γνωρίζουν το αντικείμενο να… χαμογελούσαν απλά όταν άκουγαν ή διάβαζαν τις διαβεβαιώσεις του κ.Κοζάρη και των ανθρώπων της Περιφέρειας, επισημαίνουν ότι οι εμπορικές πτήσεις προς Σμοθράκη για να γίνονται, πρέπει να είναι κερδοφόρες για να πραγματοποιηθούν. Μεταφέροντας 9 ή 12 άτομα που παίρνουν τα υδροπλάνα και με δεδομένο ότι οι πιλότοι όπως δήλωσαν τα “αφεντικά” των εταιρειών θα είναι Καναδοί σε πρώτη φάση, τα χρήματα για να είναι βιώσιμη μια πτήση προς Σαμοθράκη είναι πολλά. Οπότε, τα πάντα είναι στον “αέρα”.
Υ.Γ: άνθρωπος που γνωρίζει άριστα το θέμα, μας ενημέρωσε ότι οι μελέτες για τα υδάτινα πεδία ή τα υδατοδρόμια (πολύ πιο χρονοβόρες και μεγαλύτερου κόστους), δεν χρηματοδοτούνται από το Κράτος. Θα πρέπει λοιπόν να τις χρηματοδοτήσουν οι Περιφέρειες ή οι κατά τόπους Δήμοι. Μιλάμε για αρκετές δεκάδες χιλιάδες έστω για τα υδάτινα πεδία. Κι επίσης, οι δυο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο, επικαλούμενες τεχνογνωσία, μπορεί να ζητήσουν από όλους τους ενδιαφερόμενους σε όλη την Ελλάδα, να τις αναλάβουν αυτές για μεγαλύτερη… ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Για να δούμε λοιπόν τι θα δούμε τελικά.