Κούρεμα και παράταση της αποπληρωμής προαναγγέλει για τα κόκκινα δάνεια των αγροτικών συνεταιρισμών αλλά και ιδιωτών αγροτών, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Κώστας Τσιάρας.
Μιλώντας αποκλειστικά στο newsit.gr, ο Κώστας Τσιάρας ανέφερε πως το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σχεδιάζει να εφαρμόσει εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Και αυτό προκειμένου να υπάρξει στήριξη σε εκείνους τους συνεταιρισμούς και τους αγρότες που πραγματικά έχουν ανάγκη.
Ακολουθεί η συνομιλία που έγινε με τον υπουργό:
Από το βήμα της ΔΕΘ ο πρωθυπουργός και αργότερα εσείς εξαγγείλατε ρύθμιση για τα κόκκινα δάνεια των αγροτικών συνεταιρισμών με κούρεμα οφειλών και επιμήκυνση χρόνου αποπληρωμής. Τι θα αφορά το κούρεμα οφειλών; Τους τόκους ή και το αρχικό κεφάλαιο; Σε τι ποσοστό θα είναι το κούρεμα και πόση διάρκεια θα έχει η επιμήκυνση; Θα υπάρχουν εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια; Εξετάζετε αντίστοιχα μέτρα και για τα κόκκινα δάνεια των ιδιωτών αγροτών;
«Η ρύθμιση για τα κόκκινα δάνεια των αγροτικών συνεταιρισμών είναι μια αποφασιστική παρέμβαση για να στηρίξουμε τον αγροτικό τομέα. Προβλέπεται ένα σημαντικό κούρεμα οφειλών, που αφορά όχι μόνο τους τόκους αλλά και μέρος του αρχικού κεφαλαίου, προκειμένου να ελαφρύνουμε το χρέος των συνεταιρισμών και να επιτρέψουμε την επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων τους.
Σχεδιάζουμε να εφαρμόσουμε εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για να εστιάσουμε τη στήριξη εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη. Επιπλέον, εξετάζουμε την εφαρμογή ανάλογων μέτρων και για τα κόκκινα δάνεια των ιδιωτών αγροτών, με στόχο την προστασία της μικρής και μεσαίας γεωργικής επιχείρησης.
Ειδικότερα, η ρύθμιση, που θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια, αφορά απαιτήσεις που ανέρχονται σε 3,8 δις ευρώ, περισσότερους από 750 αγροτικούς συνεταιρισμούς, και περίπου 21.000 αγρότες, ενώ είναι δεσμευμένα περιουσιακά στοιχεία αξίας άνω των 1,5 δις ευρώ. Ειδικότερα, σε πρώτη φάση θα δημιουργηθεί ένα νέο πλαίσιο διαχείρισης από φορείς που έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία χρηματοδότησης στον πρωτογενή τομέα. Μέσω του πλαισίου αυτού, θα δίνεται η δυνατότητα επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής του δανείου και μείωσης επιτοκίου δανείων, ενώ παράλληλα θα προβλέπονται:
- η διαγραφή τόκων,
- η απομείωση του δανείου,
- η αναχρηματοδότηση του δανείου αλλά και
- η μερική ή ολική διαγραφή αυτού.»
Δεν θα μπορούσαμε να μην ρωτήσουμε πρώτα για την πορεία της ευλογιάς στα αιγοπρόβατα. Εκτιμάτε πως έχει ελεγχθεί η εξάπλωσή της ή θα χρειαστεί επιπλέον 10ήμερη παράταση της καραντίνας σε πανελλαδική κλίμακα; Αν υπάρξει παράταση, ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι συνέπειες στην αγορά;
«Η ευλογιά των προβάτων είναι σίγουρα μια αρκετά δύσκολη κατάσταση την οποία οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε, για να σώσουμε το ζωικό κεφάλαιο της χώρας. Έχουμε εφαρμόσει αυστηρά μεν απολύτως αναγκαία δε μέτρα και ταυτόχρονα, συνεργαζόμαστε στενά με τους κτηνοτρόφους και τις Περιφέρειες.
Και βέβαια, παρακολουθούμε συστηματικά την κατάσταση σε πραγματικό χρόνο, ώστε κατά περίπτωση -ανάλογα την εξέλιξη της νόσου ανά Περιφέρεια- να προχωράμε είτε στην άρση είτε στην εφαρμογή μέτρων.
Αυτή η συντονισμένη προσπάθεια, βλέποντας την καμπύλη με την πορεία της νόσου και συνυπολογίζοντας ότι τα περιοριστικά μέτρα θα αρχίσουν να αποδίδουν, ελπίζουμε να αποδώσει καρπούς. Σε ό,τι αφορά τις συνέπειες στην αγορά, όπως δεν παρουσιάστηκαν ελλείψεις κατά τη διάρκεια της πανώλης, έτσι και τώρα δεν παρατηρούμε προβλήματα.
Και είναι λογικό γιατί ο αριθμός των ζώων που έχουν θανατωθεί από την ευλογιά (γύρω στα 26.000) σε σχέση με τον αριθμό του ζωικού κεφαλαίου στα αιγοπρόβατα (γύρω στα 14 εκατ.) είναι μικρός. Υπάρχει, όμως μία διαφορά σε σχέση με την πανώλη την οποία οφείλουμε να επισημάνουμε.
Είναι διαφορετικό να μιλάμε για την κτηνοτροφία τον Ιούλιο και τον Αύγουστο και διαφορετικό να μιλάμε τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο όταν τα ζώα είναι παραγωγικά.
Το πιο σημαντικό, λοιπόν, είναι να προστατεύσουμε το ζωικό μας κεφάλαιο. Κανείς μας δεν έχει διάθεση να επιβάλει μέτρα χωρίς λόγο και σίγουρα δεν λειτουργεί χωρίς να λαμβάνει υπόψη του και την επιστημονική γνώση και εμπειρία, αλλά και την ευρωπαϊκή οδηγία, την οποία πιστά ακολουθούμε και, όπως διαπιστώσατε με την περίπτωση της πανώλης, αποδίδει.
Είναι μια περίοδος που χρειάζεται υπευθυνότητα από όλους. Προφανώς δεν χωράει ούτε η μικροκομματική σκοπιμότητα, ούτε πολύ περισσότερο ο λαϊκισμός απέναντι σε επιστημονικά δεδομένα, απέναντι σε οδηγίες που οφείλουμε να ακολουθήσουμε ούτως, ώστε να αντιμετωπίσουμε με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο μια ζωονόσο που θέτει σε κίνδυνο το ζωικό μας κεφάλαιο της χώρας μας και απειλεί μια σημαντική οικονομική δραστηριότητα της».
Με ποιο μηχανισμό θα επιστραφεί το 100% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στους κατ’ επάγγελμα αγρότες φέτος;
«Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) είχε καταργηθεί το 2016, και η κυβέρνηση τα τρία τελευταία χρόνια έχει επιστρέψει το 50% του ΕΦΚ, ποσό που ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ.
Από το 2025 και εφεξής -προκειμένου να δώσουμε ανάσα στους αγρότες μας και να συμβάλλουμε στη μείωση του κόστους παραγωγής- προβλέπεται η εφαρμογή μηδενικού συντελεστή ΕΦΚ για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων, το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία.
Τονίζω ότι το ποσό επιστροφής είναι ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες ή μη οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους Δήμους, τις Περιφέρειες και τα νομικά τους πρόσωπα, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Ο μηχανισμός που θα ακολουθηθεί θα είναι αποτέλεσμα συζητήσεων του υπουργείου Οικονομικών και του ΥΠΑΑΤ με την Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ)».