H φοροδιαφυγή στο Φαρ Ουέστ του ελληνικού e-commerce. Και όμως υπάρχει

H φοροδιαφυγή στο Φαρ Ουέστ του ελληνικού e-commerce. Και όμως υπάρχει

Του Ηλία Σ. Τζιώρα

Εδώ και χρόνια υπάρχει έξαρση της φοροδιαφυγής στις συσκευές κινητής και γενικά στα είδη τεχνολογίας. 

Η φοροδιαφυγή αυτή υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 150 εκατ. ευρώ το έτος μόνο σε ΦΠΑ.  Για τον λόγο αυτό εκδόθηκε η ΠΟΛ.1150/2017 για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της κλοπής ΦΠΑ μέσω ενδιάμεσων εταιριών αλλά και της παράνομης εισαγωγής συσκευών από τρίτες χώρες. Η χωρίς μελέτη και παράλληλη θωράκιση της έκδοσης της ΠΟΛ.1150 που προβλέπει την αγορά και πώληση φορητών συσκευών σε επιτηδευματίες και επιχειρήσεις με 0% ΦΠΑ στην αγορά και την πώληση δημιούργησε σοβαρότατα προβλήματα. Η αντίδραση στο ηλεκτρονικό εμπόριο της χώρας μας που δεν ελέγχεται από κάποιο θεσμικό πλαίσιο τόσο στις μηχανές αναζήτησης-σύγκρισης τιμών όσο και στη λειτουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος (απουσιάζει νομικό πλαίσιο για ανάρτηση των εταιρικών στοιχείων, του υπεύθυνου εταιρίας, του ΑΦΜ / ΓΕΜΗ της εταιρίας κ.ο.κ.) ήταν να διογκωθεί ακόμη περισσότερο το φαινόμενο.

Δεκάδες ηλεκτρονικά καταστήματα εμφανίζουν διαφορετικές τιμές (καθαρής αξίας) στη λιανική και με τιμολόγιο πώλησης αρνούμενοι να εκδώσουν τιμολόγια στους ενδιαφερόμενους επαγγελματίες. Η παραπάνω δραστηριότητα δεν καλύπτεται νομικά γιατί οποιοδήποτε eshop μπορεί να πουλάει σε οποιαδήποτε τιμή στη λιανική ή χονδρική (με τιμολόγιο) πώληση. Έτσι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως παράνομη πρακτική νομικά, όμως από οποιονδήποτε διαθέτει κοινή λογική μπορεί να χαρακτηριστεί ύποπτη για φοροδιαφυγή (ΦΠΑ, φόρου εισοδήματος, τέλους ανακύκλωσης, φόρου πνευματικών δικαιωμάτων κλπ). Παράλληλα όλη αυτή η δραστηριότητα δημιουργεί σοβαρότατα θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται νόμιμα με ανάρτηση των στοιχείων επιχείρησης, απόλυτη συμμόρφωση στους φορολογικούς κανόνες. Είτε αυτό αφορά επιχειρήσεις με νόμιμες εισαγωγές, αλυσίδες, μικρομεσαίες επιχειρήσεις πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών κ.ο.κ. που δεν ακολουθούν τέτοιου είδους “γκρίζες” πρακτικές.

Προτάσεις:

1. Να αλλάξει το νομικό και θεσμικό πλαίσιο στις μηχανές αναζήτησης-σύγκρισης τιμών που ελέγχουν σε μεγάλο ποσοστό τις αναζητήσεις του καταναλωτικού κοινού έτσι ώστε όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα που υφίστανται στις πλατφόρμες τους να υποχρεούνται σε πλήρη ανάρτηση των εταιρικών στοιχείων τους (ΑΦΜ, Επωνυμία, ΓΕΜΗ, Υπεύθυνος Εταιρίας, Διεύθυνση κλπ). Σε περίπτωση που αλλάζει η εταιρική επωνυμία να αναρτώνται και τα παλαιότερα στοιχεία όταν αυτό δεν αλλάζει το όνομα του δικτυακού τόπου (Domain Name). Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση πολύ γνωστού e-shop… που ενώ συγκαταλέγεται στους μεγαλοοφειλέτες του δημοσίου (ανω των 90 εκατ.€ χρέη) συνεχίζει να λειτουργεί με άλλες εταιρικές επωνυμίες με το ίδιο Domain Name και Brand ενώ ουσιαστικά ανήκει 100% σε εξωχώρια εταιρεία της Κύπρου.

2. Με τον ίδιο τρόπο κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα που πωλεί στην ελληνική αγορά θα πρέπει να αναρτά τα εταιρικά στοιχεία του για να γνωρίζουν οι καταναλωτές με ποια εταιρία συναλλάσσονται.

3. Η αύξηση του μεριδίου στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι σημαντική τα τελευταία χρόνια. Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου είναι online επιχειρήσεις και άμεσα θα μπορούσαν να διασυνδέσουν τα ταμειακά τους συστήματα και τη μηχανογράφησή τους απευθείας με το TaxisNet χωρίς να απαιτούνται αλλαγές στην υποδομή τους. Να απαιτείται από οποιαδήποτε ηλεκτρονική επιχείρηση να αποστέλλει online όλες τις πωλήσεις στα πλαίσια πιλοτικής προσπάθειας του Υπουργείου Οικονομικών για την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού και την ανάδειξης ως μοντέλου “καθαρής” επιχείρησης. Αυτό θα μειώσει την ανάγκη ελέγχου των συγκεκριμένων επιχειρήσεων και θα μειώσει ακόμη περισσότερο τα κόστη τους διότι με αυτόν τον τρόπο δεν θα απαιτείται η ύπαρξη λογιστή. Για τον παραπάνω λόγο θα πρέπει ειδικά στις επιχειρήσεις αυτές να εξαιρεθούν και από το τέλος επιτηδεύματος ή μείωση των συντελεστών φορολόγησης ως ένα ακόμη πλεονέκτημα και ενίσχυση του ψηφιακού προσανατολισμού της χώρας.

Η ξεκάθαρη λειτουργία του ηλεκτρονικού εμπορίου θα ενισχύσει τον υγιή ανταγωνισμό, την αξιοπιστία των ηλεκτρονικών επιχειρήσεων και θα αποτελέσει μοντέλο για τη νέα λειτουργία του κράτους απέναντι στις επιχειρήσεις και την φορολογία τους. Η ενίσχυση της ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας θα είναι μοχλός ανάπτυξης και φάρος για την αρμονική συνεργασία κράτους – ιδιωτικής πρωτοβουλίας στα μάτια της νέας γενιάς.

Υ.Γ: Για να διαπιστώσετε το μέγεθος του προβλήματος… κάνετε ένα απλό τεστ. Προσπαθήστε  να βρείτε ΓΕΜΗ και ΑΦΜ όπως προβλέπει ο νόμος, των πρώτων e-shops που εμφανίζονται σε μηχανές σύγκρισης τιμών… Δεν θα καταφέρετε και πολλά…

* Ο κ. Ηλίας Τζιώρας είναι συμπατριώτης μας από τον Έβρο και συγκεκριμένα την Αλεξανδρούπολη (καταγωγή απ’ το Πραγγί Διδυμοτείχου) Project Manager Έργων Ι.Τ και Ψηφιοποίησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς Αναπληρωτής Γραμματέας Κοινωνικών Δικτύων Νέας Δημοκρατίας

Πηγή: capital.gr

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*