Μαρέβα Μητσοτάκη: Εύχομαι το Σουφλί να ξαναγίνει σημαντικό διεθνές κέντρο παραγωγής μεταξιού

Μαρέβα Μητσοτάκη: Εύχομαι το Σουφλί να ξαναγίνει σημαντικό διεθνές κέντρο παραγωγής μεταξιού

Η Μαρέβα Γκραμπόφσκι Μητσοτάκη, πετυχημένη επιχειρηματίας με σημαντική παρουσία στο εξωτερικό,  μίλησε στην εφημερίδα “Γνώμη” και στη Γαλάτεια Λασκαράκη για τα Zeus and Dione, τα ρούχα που ταξιδεύουν κάθε μέρα τα μεταξωτά Σουφλίου στις καλύτερες μπουτίκ του πλανήτη και τη συνεργασία της με την “πόλη τιου μεταξιού” που άνοιξε νέους επιχειρηματικούς ορίζοντες και για τις δυο πλευρές.

Το τελευταίο πράγμα που σκέφτεσαι όταν γνωρίζεις τη Μαρέβα Γκραμπόφσκι Μητσοτάκη είναι το διάσημο πολιτικά ελληνικό της επίθετο. Αναπάντεχο αν λάβουμε υπ’ όψιν μας πόσο έχει «ταλαιπωρηθεί» προσωπικά τελευταία, στην δημόσια σφαίρα, εξαιτίας του. Ωστόσο, η ίδια βρίσκεται έτη φωτός μακριά από την εικόνα που ενδεχομένως έχει ο μέσος Έλληνας για τις συζύγους των πολιτικών.

Η Μαρέβα διαθέτει την απόλυτα στέρεη και αυτόφωτη παρουσία της γυναίκας που έχει στο βιογραφικό της ένα πτυχίο στις Πολιτικές Επιστήμες από το Πανεπιστήμιο της Βοστόνης, ένα δεύτερο στην Πολιτική Οικονομία από το Κολούμπια της Νέας Υόρκης και μεταπτυχιακό στην Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Χάρβαρντ, όπου και γνώρισε, πάνω από 20 χρόνια πριν, τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Όμως αυτά δεν είναι τόσο εντυπωσιακά όσο τα μετέπειτα επαγγελματικά επιτεύγματά της: υψηλόβαθμο στέλεχος της Deutche Bank στην Αθήνα στον τομέα του private banking για 12 χρόνια, ιδρύτρια δύο συμβουλευτικών εταιρειών για επενδύσεις και hedge funds, ιδρύτρια και αντιπρόεδρος του ελληνικού παραρτήματος της Endeavor, μιας εταιρείας με έδρα την Αμερική που εξασφαλίζει σε νέους επιχειρηματίες καθοδήγηση και έμπρακτη στήριξη προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους τους στην χώρα και στο εξωτερικό.

Μιλάει άπταιστα ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά και τουρκικά. Όμως αν και προέρχεται από ένα περιβάλλον με προνόμια, τα τελευταία χρόνια η Μαρέβα Γκραμπόφσκι δίνει τη δυνατότητα σε καθόλου προνομιούχες γυναίκες από την περιφέρεια της Ελλάδας να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητες.

Η Zeus + Dione, η εταιρεία που έχει συνιδρύσει μαζί με τη φίλη της Δήμητρα Κολοτούρα, δημιουργεί πολυτελή ρούχα και αξεσουάρ κατασκευασμένα από άριστες πρώτες ύλες και αξιοποιώντας Έλληνες και Ελληνίδες τεχνίτες, από τα πομακοχώρια ως το Σουφλί. Σήμερα τα προϊόντα της διατίθενται σε 100 επιφανή σημεία πώλησης σε όλον τον πλανήτη και το brand έχει γίνει θέμα για την ιδιαιτερότητά του σε μεγάλα διεθνή media όπως ο Observer και το Monocle.

Tο απόγευμα που τη συναντώ για πρώτη φορά, στο showroom της Zeus + Dione, δεν μπορώ να μην της αναφέρω ότι το υπέροχο πουκάμισο που βλέπω μπροστά μου, έχει κάτι πάρα πολύ οικείο: για ένα μεγάλο μέρος της παιδικής μου ηλικίας, τα καταστήματα με τα μεταξωτά στην Λεωφόρο Δημοκρατίας στην Αλεξανδρούπολη ήταν μια σταθερή πολιτισμική αναφορά, κάτι που μας συνέδεε με την τοπική παράδοση αλλά και ταυτόχρονα κομμάτι μιας εποχής που είχε τελειώσει, κάτι που δεν αφορούσε παρά ελάχιστες κυρίες την γρήγορη δεκαετία του ’80. Τώρα, φτιαγμένο από το ίδιο εκείνο φίνο ύφασμα αφορά την πιο ενημερωμένη καταναλώτρια των premium ιντερνετικών μπουτίκ όπως το netaporter, δίπλα σε πολυτελή fashionitems, βεληνεκούς Dior και Saint Laurent.

Εκείνο το απόγευμα, ζήτησα από την Μαρέβα Μητσοτάκη να μιλήσει για αυτά τα μεταξωτά, και για τη μόδα, σε μια συνέντευξη που τελικά ολοκληρώθηκε κάθε φορά που ξέκλεβε χρόνο ανάμεσα στα συνεχόμενα ταξίδια της για τις ανάγκες ανάπτυξης του Zeus + Dione.

Πότε μάθατε πρώτη φορά για τα μεταξωτά του Σουφλίου;

Δεν θα μπορούσα να προσδιορίσω το πότε ακριβώς έμαθα για τα μεταξωτά του Σουφλίου, όμως αυτό που μπορώ να ορίσω με σιγουριά είναι ότι αμέσως όταν έμαθα για τα μεταξωτά του Σουφλίου, το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό ήταν ότι θα πάω εκεί με έναν σκοπό.

Για όσους από εμάς έχουν μεγαλώσει στη Θράκη, αυτά τα υφαντά με τις λαμπερές κλωστές είναι συνδεδεμένα με είδη προικός. Εσείς που ενδεχομένως υπήρξατε πιο «αγνός» θεατής, τι δυνατότητες είδατε όταν πιάσατε στα χέρια σας τα υφάσματα;

Όταν έπιασα πρώτη φορά στα χέρια μου αυτά τα υφάσματα ένιωσα να ανοίγεται μπροστά μου ένας μεγάλος κόσμος έμπνευσης και δημιουργικότητας. Οι λεπτομέρειες, οι συνδυασμοί χρωμάτων και τα σχήματα ήταν μοναδικά, με άπειρες συνδυαστικές δυνατότητες, που όλες απεικονίζουν την εργασία και την αφοσίωση ενός ανθρώπου.

Ποιά ήταν η πρώτη αντίδραση των φορέων και των κατοίκων όταν πήγατε εκεί και τους προτείνατε συνεργασία σε ένα project “υψηλής” μόδας;

Στην αρχή ήταν αρκετά διστακτικοί. Στην συνέχεια όμως όσο τους ανοιχτήκαμε παραπάνω για τα σχέδια μας και τους δείξαμε πόσο πάθος είχαμε για να υλοποιήσουμε τις ιδέες μας, μας έδειξαν εμπιστοσύνη και γυρίσαμε ευχαριστημένες με ένα συμβόλαιο στο χέρι και σίγουρες για μια νέα συνεργασία.

Η πρώτη ύλη είναι εξαιρετική, αλλά η μεταμόρφωσή της σε φίνα πουκάμισα και καφτάνια με αισθητική υψηλής ραπτικής είναι μια άλλη ιστορία. Πώς έγινε αυτό; Πώς δημιουργήθηκαν τα πατρόν και πώς εκπαιδεύτηκαν οι μοδίστρες;

Όλα ξεκινούν από την έμπνευση της σχεδιάστριάς μας και στην συνέχεια όλα περνούν από την δεξιοτεχνία των ανθρώπων πίσω από την παραγωγή των εκάστοτε συλλογών. Υπάρχει ένα πολύ δυναμικό κλίμα συνεργασίας μεταξύ της σχεδιάστριας και των μοδιστρών μας σε σημείο που και οι δύο πλευρές προσφέρουν το δικό τους κομμάτι στην δημιουργία της κάθε συλλογής χωρίς εκπαίδευσή αλλά τελείως φυσικά.

Επιλέγοντας μικρούς προμηθευτές και ντόπιους χειροτέχνες η Zeus and Dione δημιουργεί θέσεις εργασίας και στηρίζει την παγκόσμια δράση της Fashion Revolution που μάχεται για ασφαλείς και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας υπό τις οποίες παράγεται η μόδα και τα ρούχα που φοράμε.

Υπάρχει μέρος της συλλογής που ολοκληρώνεται στον Έβρο;

Στον Έβρο και στο Σουφλί συγκεκριμένα παίρνει μέρος και ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία σχεδιασμού υφασμάτων για την εκάστοτε συλλογή. Παράλληλα εκεί δουλεύουμε περισσότερο στο κομμάτι του κεντήματος.

Πόσες τεχνίτριες/μοδίστρες του Σουφλίου συνεργάζονται μαζί σας και μέχρι ποιο στάδιο της παραγωγής;

Η συνεργασία μας αποτελείται από τις τεχνίτριες που αναλαμβάνουν το κομμάτι του κεντήματος και μακραμέ και φυσικά τις τεχνίτριες του εργοστασίου με το οποίο συνεργαζόμαστε για την παραγωγή υφασμάτων.

Τι σας λένε αυτές οι γυναίκες όταν βλέπουν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους να ταξιδεύει στα πιο επιφανή σημεία πώλησης του πλανήτη; Νιώθουν περήφανες;

Όλοι οι άνθρωποι που βάζουν το μεράκι τους σε αυτό που κάνουν νιώθουν περήφανοι όταν βλέπουν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Πόσο μάλλον όταν ταξιδεύει στα πιο επιφανή σημεία πώλησης του πλανήτη. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα λόγια είναι περιττά και όλα φαίνονται στα πλαίσια τις συνεργασίας μας με αυτές.

Επεξεργασία του μεταξωτού νήματος

Ήταν δυσκολότερο να σας εμπιστευθούν οι τεχνίτριες από τα Πομακοχώρια;

Η εμπιστοσύνη είναι κάτι που κερδίζεται με το πέρασμα του χρόνου. Σίγουρα όλες οι συνεργασίες ξεκινούν επιφυλακτικά, αλλά μπορώ να σας πω με σιγουριά ότι τώρα η συνεργασία μας πηγάζει από την εμπιστοσύνη που έχουμε εμείς στην δεξιοτεχνία τους και αυτές στις προθέσεις μας.

Τώρα τελευταία, το ελληνικό φολκλόρ και η χειροτεχνία έχει αποτελέσει έμπνευση για νέα brands (όπως οι τσάντες τύπου chanel με κουρελούδες) και προωθείται μέσα από πλατφόρμες όπως το Tria Etc της Tatiana Blatnik. Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί αυτή η τάση;

Το folklore αποτελεί ένα πολύ δυναμικό concept. Είναι ζωντανές παραδόσεις και πολιτιστικές εκφράσεις των ανθρώπων. Σύμβολα της κληρονομιάς τα οποία μεταφέρονται από γενιά σε γενιά και αποτελούν στοιχεία έκφρασης της πολιτιστικής ταυτότητας και ιστορικής συνέχειας. Αυτή η τάση μπορεί να αναγεννήσει και να εμπνεύσει τον κόσμο για νέες δημιουργίες οι οποίες θα πηγάζουν από τις τεχνοτροπίες του παρελθόντος ενώ ταυτόχρονα θα αποτελούν δημιουργίες του παρόντος.

Eφ’ όσον ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, πιστεύετε ότι το resort (μαγιό, πολυτελής καλοκαιρινή ένδυση) μπορεί να γίνει ένα είδος μόδας που θα εξάγει με επιτυχία η Ελλάδα;

Όλες οι ‘επιτυχίες’ θέλουν πάθος, σύνεση και θέληση. Όλα μπορούν να πετύχουν αρκεί να το πιστεύουμε και να το θέλουμε, και να προσπαθούμε να δείχνουμε στον κόσμο τον τρόπο που εμείς αντιλαμβανόμαστε στην εκάστοτε συλλογή. Η Ελλάδα έχει περάσει το μήνυμα του απόλυτου καλοκαιρινού προορισμού. Τα νησιά, οι θάλασσες, όλα αποτελούν δυνατούς παράγοντες  του τουρισμού, γι’ αυτό και μία συλλογή resort θα μπορούσε με τον σωστό τρόπο να έχει μεγάλη ζήτηση στο εξωτερικό, αρκεί να ταυτίζεται σωστά με αυτό που αντιπροσωπεύει.

Από την συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2017 Zeus+Dione.

Φαίνεται να σας ενδιαφέρει η άνεση. Τα κομμάτια που λανσάρετε (όπως τα χαλαρά κοστούμια από μεταξωτό Σουφλίου) είναι εκείνα που προέρχονται από δικές σας ανάγκες;

Ο ρόλος της σημερινής γυναίκας είναι πολύπλοκος και πολυσύνθετος και η άνεση παίζει πρωταρχικό ρόλο. Στην δική μας περίπτωση οι συλλογές μας αντιπροσωπεύουν το δικό μας στυλ και δεν βγαίνει τίποτα στην παραγωγή που να μην μας αντιπροσωπεύει πλήρως.

Ποιο κομμάτι της γκαρνταρόμπας σας θεωρείτε απολύτως απαραίτητο;

Αν έπρεπε να διαλέξω κάτι συγκεκριμένο θα ήταν από τις δικές μας συλλογές: το ανάλαφρο          μεταξωτό πουκάμισο Hera και η Ithaca τσάντα μου, που με βολεύει και την κρατάω πάντα.

Ποια ήταν πάντα η σχέση σας με τη μόδα πριν ασχοληθείτε επαγγελματικά με αυτήν;

Πάντα είχα ένα μεγάλο θαυμασμό για την μόδα. Είναι μεταβατική αλλά ταυτόχρονα διαχρονική. Η μόδα υπήρξε ανέκαθεν ένα τομέας έμπνευσης και έκφρασης για εμένα. Οι συγκυρίες όμως ήταν αυτές που με έκαναν να ασχοληθώ με αυτό.

Η Zeus+Dione μεταφράζει την ιστορία του ελληνικού ενδύματος και τους συμβολισμούς της μυθολογίας σε σύγχρονα ρούχα και αξεσουάρ υψηλού design.

Στο site της Zeus and Dione φιλοξενείτε ένα εκτενές άρθρο για την ιστορία του μεταξιού στο Σουφλί, την ακμή, την παρακμή και τις προσπάθειες για την αναγέννησή του τα τελευταία χρόνια. Πιστεύετε ότι είναι αναστρέψιμη η εμπορική παρακμή της ελληνικής περιφέρειας που άλλοτε παρήγαγε πλούτο και πολιτισμό;

Πιστεύω ότι οποιουδήποτε είδους παρακμή είναι ευκαιρία για μια δημιουργική προσέγγιση και είναι αναστρέψιμη. Είμαστε αρκετά τυχεροί που ζούμε και ανήκουμε σε μία χώρα με τόσο μεγάλη ιστορία στην παραγωγή και στην κατοχή  πρώτων υλών. Όμως όπως κάθε ανάπτυξη, βασίζεται στην θέληση των ανθρώπων και στην σωστή εκμετάλλευση αυτών των χαρακτηριστικών. Πιστεύω στην δημιουργικότητα και στην αφοσίωση των Ελλήνων και πιστεύω πως με τον κατάλληλο τρόπο, την κατάλληλη στιγμή ο κόσμος θα ξαναβρεί την όρεξη, την θέληση και την ελπίδα που είχε χάσει και θα επανέλθει η ανάπτυξη σε όλους τους τομείς.

Σκοπεύετε να συνεισφέρετε πιο ενεργά στην αναγέννηση της παραγωγής μεταξιού και της αναβίωσης αυτής της παράδοσης στο Σουφλί;

Στόχος μας και πυρήνας της εταιρίας είναι η αναβίωση όλων των τεχνοτροπιών και τεχνίτων της Ελληνικής παραγωγής. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την συνεργασία μας με τους παραγωγούς  του Σουφλιού και θα εξελίξουμε την προσπάθεια μας για την προβολή αυτής της παραγωγής τόσο σε λεκτικό επίπεδο μέσο των ηλεκτρονικών πλατφόρμων προώθησης όσο και σε πρακτικό, μέσω της εξέλιξης της παραγωγής των συλλογών μας.

Εύχομαι αυτή η συνεργασία με τον Δήμο και τους παραγωγούς του Σουφλίου να βοηθήσει στην αναβίωση και της καλλιέργειας του μεταξοσκώληκα,  ώστε το Σουφλί να καταστεί και πάλι ένα σημαντικό διεθνές κέντρο παραγωγής μετάξης.

Σας ευχαριστώ πολύ

 

Πηγή: www.gnomionline.gr